Team Pergamon är svenska mästare i 3-manna

Team Pergamon vann igår SM-guld vid herrarnas 3-manna i bowling. I finalen besegrade de Stureby BK med 452-422 och det blev dubbla guld till Partille under onsdagen.
– Det känns underbart, säger Albin Gullstrand i Pergamon.

Team Pergamon från Partille blev igår svenska mästare i 3-manna.
Team Pergamon från Partille blev igår svenska mästare i 3-manna. Foto: Bildbyrån

Herrarnas stegfinal inleddes med ett klassiskt rivalmöte mellan Team Pergamon och Team Clan. Likt SM-finalen i 8-manna i maj så gick Pergamon vinnande ur kampen efter att ha tagit hem semifinalen med 475-395 (239-205, 236-190).

I finalen ställdes Partillelaget mot Stureby BK som gått direkt till final efter att ha blivit etta i finalomgång 2. Pergamon fortsatte att leverera fina serier i finalen och tog hem guldet efter vinst med 452-422 (227-213, 225-209).
– Det känns fantastiskt att vinna SM-guld. Vi hade ett väldigt fint samarbete. Vi tog inget för givet och visste samtidigt att vi inte hade något att förlora, säger Albin Gullstrand.

Pergamon mönstrade samma unga lag som vid de tidigare finalomgångarna och ingen av dem spelade vid SM-slutspelet i 8-manna för Pergamon. Landslagsprofilen Martin Larsen som inte var med vid de tidigare finalstegen agerade reserv samt coach under stegfinalen. Han fick se Zakarias Lindqvist, 18, säkra segern med en spärr i nionde rutan. Vårens juniorlandslagsspelare Albin Gullstrand, 18, kunde sedan slå in de avlutande slagen under stort guldjubel.
– Det var häftigt att jag fick avsluta för laget både i de tidigare finalomgångarna och idag. Det är kul att de litar på mig. Jag har varit reserv vid tre SM-slutspel (8-manna) så det känns underbart att få vara med och spela hem ett SM-guld den här gången. Vi gjorde jobbet som lag och det betydde mycket att ha Martin där bakom.

Martin Larsen hyllade trion som spelade och trivdes med den något annorlunda rollen för dagen.
– Det är ingen roll jag är så van vid men det kändes självklart att vi skulle göra så här idag. Jag har följt de här killarna från att de knappt platsade i vårt farmarlag till att nu få stå bakom och heja på dem när de spelar hem SM-guldet. Det är rätt häftigt. Det känns mycket bättre att se de här unga grabbarna göra jobbet än att jag skulle spela hem ännu ett SM-guld. Det här kan fungera som en språngbräda för dem och att de vill satsa ännu hårdare framöver, säger Larsen och fortsätter:
– Jag är mest imponerad över killarnas attityd och deras spärrspel. En spärrmiss på de här serierna är med beröm godkänt. Det är mycket svårare att spärra när man står under stor press och det är ett bevis på att all vår träning lönar sig. Vi såg oss lite som underdogs idag och det var första gången som de spelade vid en tv-final. Det är lite av en bonus att det blev guld.

Martin Larsens digra meritlista till trots så var det här hans första SM-guld i 3-manna.
– Jag har några SM-medaljer i 3-manna men det var längesedan nu. Det här var första guldet och det var väl lite som att glida in på en räkmacka, säger Larsen.

Alex Joki i Stureby var besviken efter finalförlusten men tycker att de har kämpat på bra genom kvalet och de tidigare finalomgångarna.
– Det är jättesurt. Det är en kort distans och allt föll inte på plats idag. Det hade varit kul att kunna besegra Pergamon i år men de gör det jättebra och det är bara hatten av.

Partille dominerade vid SM i 3-manna och innan herrarna intog banorna så vann X-Calibur SM-guldet på damsidan.
– Det är en stor grej. X-Calibur var supernära att vinna guldet vid SM-slutspelet men nu blev det idag istället. Det smittade även av sig på oss och att vi hade möjligheten att ta hem en dubbel till Partille. Det är ett bevis på att vi har en fin träningsmiljö på hemmaplan och bra stöttning från John Scott´s, säger Martin Larsen.

Läs mer om X-Caliburs SM-guld här.

Topp 3 SM i 3-manna, herrar

1. Team Pergamon BC, Partille - Martin Larsen, Albin Gullstrand, Zakarias Lindqvist, Jesper Jacobsen

2. Stureby BK, Stockholm - Marcus Tidbeck, Alex Joki, Jerry Ekman-Wogel, Robin Noberg

3. Team Clan Nässjö BK - Anton Persson, Alexander Tigerstrand, William Berggren, Pontus Andersson

Se SVT:s sändning från stegfinalen i efterhand här.

SM-guldmedaljörerna i Pergamon: Martin Larsen, Albin Gullstrand, Zakarias Lindqvist, Jesper Jacobsen.
Jubel i Team Pergamon under gårdagen.
Albin Gullstrand