Lantbrukarnas RiksförbundLantbrukarnas Riksförbund

Naturbetesdagen 2024 uppmärksammar naturbetets betydelse för biologisk mångfald i Sverige

Den 17 juni firas Naturbetesdagen för andra året i rad med öppna gårdar, fältvandringar och en livesändning från naturbetesmarker. Syftet med dagen är att belysa den snabba minskningen av biologisk mångfald och vikten av att öka antalet naturbetesmarker i Sverige. Bakom initiativet står Sigill, Coop, WWF och Naturbeteskött i Sverige ideell förening.

Naturbetesmarker är permanenta gräsmarker som tillhör de mest artrika markerna i Sverige. Här finns många av våra mest utrotningshotade växter, insekter och fåglar.

– Markerna har skapats av människans lie och djurens mular och behöver betas för att behålla sin mångfald, säger Anna Jamieson, verksamhetsledare Naturbeteskött i Sverige ideell förening.

Naturbeteskött främjar biologisk mångfald och hållbar matproduktion

Under Naturbetesdagen välkomnas allmänheten att besöka tre gårdar som har certifierad produktion av naturbeteskött. Två av gårdarna ligger i Hult i Eksjö kommun och i Skillingaryd i Vaggeryds kommun, båda i Jönköpings län. Den tredje gården ligger i Katrineholms kommun i Södermanland.

– Lantbrukare med certifieringen Svenskt Sigill Naturbeteskött bidrar aktivt till den biologiska mångfalden i Sverige, då deras djur betar på naturbetesmarker under minst halva betesperioden. Att köttet är certifierat betyder att du som konsument kan lita på att det uppfyller Sigills högt ställda krav, då detta kontrolleras av en oberoende revisor, säger Ann-Louise Ingvarson, vd på Sigill.

– En aktiv handling vi alla kan göra för vår biologiska mångfald är att välja certifierat naturbeteskött. Köttet har en självklar plats bland Coops mer hållbara sortiment, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige.

Ett av de viktigaste frågorna för en hållbar framtid

Mångfalden av liv på jorden minskar i snabbare takt än någonsin tidigare och det är mycket viktigt att vi ser till att antalet naturbetesmarker i Sverige ökar.

– Det kan man göra genom att köpa naturbeteskött eller stötta exempelvis WWF, som arbetar på flera sätt för att främja och restaurera naturbetesmarker, säger Jenny Jewert, Jordbruksexpert, WWF.

Mer information: www.naturbete.se, https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/hallbart-jordbruk/naturbetesmarker/#naturbetesdagen i

Vänligen se programmet för öppna gårdar nedan:

Björnstorps Gård

Adress: Björntorp 1

575 92 Hult

Kommer ha öppet kl. 18-20, samling/parkering på gårdsplan

Linneryd Södergård

Adress: Linneryd Södergård 1

568 91 Skillingaryd

Kommer ha öppet kl. 18-20, samling/parkering vid gårdsbutiken

Sjöholms gård

Adress: Sjöholm Arrendebostaden

641 94 Katrineholm

Kommer ha öppet kl. 18-20 samling/parkering på gårdsplan

Mattis Bergquist, hållbarhetschef Coop Sverige, mattis.bergquist@coop.se, 010-743 92 68

Jenny Jewert, Jordbruksexpert, WWF, jenny.jewert@wwf.se, 073-642 32 02

Annika Sellberg, Marknads- och Kommunikationsansvarig Sigill, annika.sellberg@sigill.se, 076 - 128 83 52

Anna Jamieson, verksamhetsledare Naturbeteskött i Sverige ideell förening, anna@naturbete.se, 076-765 77 40

Trenden fortsatt uppåt för det gröna näringslivet17.6.2024 12:52:59 CEST | Pressmeddelande

Under andra kvartalet 2024 fortsätter återhämtningen i det gröna näringslivet och landar sammantaget i en svagt positiv syn på den framtida konjunkturen. Det visar konjunkturmätaren Grönt Näringslivsindex från Lantbrukarnas Riksförbund. ”Får vi ett bra odlingsår, en stärkt samhällsekonomi och fler räntesänkningar från Riksbanken så kan vi förhoppningsvis se ett ännu bättre resultat under tredje kvartalet”. Säger Anna Karin Hatt, vd för Lantbrukarnas Riksförbund.