Audi och Ski Team Sweden Alpine förlänger mångårigt partnerskap

Audi förlänger samarbetet med Ski Team Sweden Alpine och fortsätter som officiell bilpartner till 2026. Märket befäster därmed sitt mångåriga samarbete och positionen som stark partner inom svensk och internationell skidsport.

Audi har en lång historia som partner till den alpina skidvärlden. Det svenska landslaget har kört de fyrhjulsdrivna quattro-bilarna mellan träningar och tävlingar ända sedan 1997. Nu förlängs samarbetet i ytterligare två år. Även på internationell nivå finns ett starkt engagemang från Audi. I vinter är det 23:e året i rad som företaget står som titelsponsor till den alpina världscupen Audi FIS Ski World Cup.

- Vi är stolta och glada över att kunna fortsätta samarbetet med det alpina landslaget. Skidåkning är ett stort intresse i Sverige och samarbetet är en naturlig arena för att kommunicera fördelarna med vår fyrhjulsdrift quattro och eldrift e-tron. Precis som landslaget är det många som uppskattar att köra  tryggt och säkert till och från fjällen, säger Jörgen Wedefelt, chef Audi Sverige.

Som officiell bilpartner bidrar Audi med 15 fyrhjulsdrivna quattrobilar till det svenska landslaget. Inför säsongen kommer andelen helt eldrivna modeller utökas i bilflottan som därutöver kommer att bestå av laddhybrider och mildhybrider.

- Vi är mycket glada att vårt samarbete med Audi förlängs och att vårt avtal bygger på ömsesidigt förtroende och samverkan. Det känns positivt att fortsatt framtidssäkra och utveckla våra respektive verksamheter och möta den förändringsresa vi båda står inför tillsammans. Precis som Audi har vi valt att ha hållbarhet som en av våra ledstjärnor, så att nästa generation också kan åka skidor på snö, säger Karin Stolt Halvarsson, Alpin- och Skicrosschef Ski team Sweden

Om oss

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Sverigepremiär i Almedalen för eldrivna Audi Q6 e-tron24.6.2024 11:17:44 CEST | Pressmeddelande

En av de viktigaste samhällsfrågorna just nu är elektrifiering och klimatomställning. Det framgår av de många programpunkterna som kommer att diskuteras under Almedalsveckan som startar imorgon tisdag denna vecka. Audi har en tydlig strategi för elektrifiering av hela modellprogrammet och för minskad klimatpåverkan vid tillverkningen. I Almedalen är det Sverigepremiär för nya eldrivna Audi Q6 e-tron som är starten på ett nytt kapitel i företagets elbilsoffensiv.

Nya Audi e-tron GT: Ett elektrifierande mästerverk18.6.2024 06:50:09 CEST | Pressmeddelande

Sedan premiären 2021 har Audi e-tron GT quattro varit den eldrivna och sportiga toppmodellen i Audis produktportfölj. Med tre nya versionerna förbättras nu både räckvidd, prestanda, laddning och köregenskaper avsevärt i den linjesköna Gran Turismon. Med RS e-tron GT Performance lanserar Audi också sin första helt eldrivna RS Performance-modell. De nya modellerna i Audi e-tron GT-familjen kan beställas redan denna vecka.

Audi Q6 e-tron performance: insteg med ännu längre räckvidd29.5.2024 09:11:38 CEST | Pressmeddelande

Audi presenterar ännu en version av nya Audi Q6 e-tron inför den officiella marknadsintroduktionen i augusti. Med bakhjulsdrift och ett nyutvecklat litiumjonbatteri med en total bruttokapacitet på 100 kWh (94,9 kWh netto) har Audi Q6 e-tron performance en räckvidd på upp till 639 kilometer (enligt WLTP), vilket är längst i Q6 e-tron-familjen. Skalbara Premium Platform Electric (PPE) visar därmed sin flexibilitet med den första bakhjulsdrivna varianten. Nya Audi Q6 SUV e-tron performance kan nu beställas för 825 000 kr i standardutförande och 839 000 kr för Proline-varianten.

Nästa milstolpe i F1-projektet: Nico Hülkenberg blir förare för Audis fabriksteam29.4.2024 15:29:00 CEST | Pressmeddelande

Kursen fortsätter stakas ut för Audis Formel 1-projekt. Efter tillkännagivandet av det fullständiga övertagandet av Sauber Group inför inträdet i F1, har den första föraren nu bekräftats. Nico Hülkenberg har tecknat ett flerårigt avtal med Sauber och kommer starta för Audis fabriksteam 2026. Redan 2025 kommer Hülkenberg köra för Sauber och följer därefter med i transformationen till fabriksteamet.

Säljstart för uppdaterade laddhybriderna Audi Q7 TFSI e quattro och Q8 TFSI e quattro.23.4.2024 12:45:14 CEST | Pressmeddelande

Audi öppnar upp för beställning av laddhybriderna Audi Q7 TFSI e* och Q8 TFSI e* denna vecka. Båda modellerna har uppdaterats med en exteriör facelift samtidigt som den eldrivna räckvidden har ökat till 83 km tack vare ny batteriteknik och effektivare körlägen. För första gången finns båda laddhybriderna även med fyrhjulsstyrning för ökad säkerhet och komfort. Med tillvalet elektromekaniska aktiva krängningshämningen (eAWS) garanteras ännu mer dynamiska köregenskaper.