Greenpeace välkomnar EU:s lag om naturrestaurering

Greenpeace välkomnar att EU:s lag om naturrestaurering kommer att träda i kraft. Detta var tills idag osäkert, till stor del för att Sverige försökt stoppa processen och hindra införandet av lagen. Naturrestaureringslagen kräver att 20 procent av EU:s land- och havsytor ska restaureras till 2030 och att gradvis restaurera mer och mer natur till 2050.

– Svenska regeringens fulspel att hindra en lag om att restaurera natur som EU redan kommit överens stoppades äntligen idag. Naturrestaureringslagen är viktig för att hotade ekosystem ska kunna återhämta sig. Sverige kan inte välja och vraka vilka lagar man vill genomföra och inte, nu måste regeringen göra sin plikt och stärka naturens möjligheter att återhämta sig, säger Carl Schlyter, kampanjledare på Greenpeace.

Kontakt:
Carl Schlyter, 070-234 13 57

Ny rapport: stora finansiella risker med ny kärnkraft19.6.2024 06:01:00 CEST | Pressmeddelande

Greenpeace stänger in lobbyister på LRFs huvudkontor i nytt experiment13.5.2024 08:39:48 CEST | Pressmeddelande

Idag inleder Greenpeace ett experiment i Lantbrukarnas Riksförbunds (LRF) lokaler i Stockholm för att studera hur lantbrukslobbyister påverkas av att vara instängda året runt. Experimentet speglar det pågående experiment som finansieras av LRF där 1500 mjölkkor hålls inlåsta i 18 månader för att studera hur de påverkas av detta. Inne i LRFs lokaler har nu Greenpeace-experimentets lobbyister etablerat sina arbetsplatser där de är redo att arbeta och leva dygnet runt.

Greenpeace på kosläpp för att avslöja LRFs dolda planer för kossorna4.5.2024 14:08:36 CEST | Pressmeddelande