XXL svarar på skenande hyror genom att flytta ett flertal varuhus
Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen. Varuhusen som berörs ligger i Uppsala, Västerås och Växjö, och flyttar bara några hundra meter vardera. Detta sker som effekt av att hyrorna för varuhusen har ökat till orimliga nivåer, samtidigt som svenskarnas köpkraft har minskat. ”De nya lokalerna blir mer yteffektiva, då vi sett att varuhusen kan minskas något i yta och samtidigt stärkas och moderniseras utan att förlora omsättning eller minska antalet medarbetare”, säger Anders Lindblom, Sverigechef i XXL.
Sporthandeln är en av de hårdast drabbade branscherna under rådande lågkonjunktur, drivet av en bunkringseffekt efter pandemi-årens överkonsumtion av bland annat kapitalintensiva sport- och outdoorprodukter, men också på grund av kraftiga överlager i hela värdekedjan. Det i kombination med en gammal och ohållbar avtalsstruktur på den kommersiella hyresmarknaden, där bashyran har ökat med över 18 % över de två senaste åren för alla med standardklausuler, har skapat en situation där XXL valt att agera för att möjliggöra fortsatt lönsamma butiker med en inspirerande shoppingupplevelse, utan att behöva höja priserna mot konsumenterna.
”Detta är tre viktiga orter för oss där vi vill varken överge våra kunder eller behöva skära ner på antalet medarbetare och de arbetstillfällen vi skapar lokalt. Det system som vi har för hyressättning just nu är dock dysfunktionellt och kommer blir en av våra – och hela branschens – viktigaste framtidsfrågor. Hyresökningar på nästan 20 % mitt i lågkonjunktur känns verklighetsfrånvänt, nästan overkligt, och kommer leda till att stora delar av handelsplatserna står tomma – särskilt i små och medelstora städer.” säger Lindblom.
Att vi har hamnat här beror på att hyreshöjningarna är kopplade till konsumentprisindex som i förlängningen ökar kopplat till inflationstakten, och effekten blir handlarna pressas ytterligare precis när de har som allra svårast att stå emot kostnadsökningarna. Detta blir en ond spiral när hyresökningarna tvingar upp priserna i varuhusen, som i sin tur tvingar upp inflationen, och hyrorna ökar ytterligare.
Relokeringen av varuhusen innebär både mindre lokaler och lägre kvadratmeterpris. De nya varuhusen kommer dock att ha kvar samma mängd medarbetare som innan och dessutom ha ett mer lokalt anpassat sortiment, och på så sätt hoppas XXL att skapa en mer inbjudande och inspirerande shoppingupplevelse där även servicen blir bättre för kunderna.
”Jag hoppas så klart att vi slipper göra denna typ av flyttar på sikt, att vi kan ha en bra dialog med våra befintliga fastighetsägare i stället. Men det går inte att utesluta fler flyttar, så som läget är idag. Det sagt så är detta ett bra tillfälle att också anpassa oss efter nya konsumtionsmönster. Våra kunder har mindre tid idag, och vi kommer att kunna bygga mer effektiva butiker, där du snabbare kommer att få en överblick av hela sortimentet – och dessutom göra det enklare att få personlig hjälp i varuhusen för de som har frågor.” fortsätter Anders Lindblom, Sverigechef XXL.
Nyckelord
Kontakter
Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications
Tel:+47 918 21 387Bilder
All Sports United - Sports Unite All
XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Österrike och Danmark. Har över 80 butiker och Nordens ledande sportbutik online.
XXL erbjuder välkända varumärken till lägsta priser och har samlat många aktiviteter under samma tak.
XXL har totalt över 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.
Följ XXL
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från XXL
XXL öppnar 31:a varuhuset – Trollhättan får en ny sportdestination11.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vårens öppning i Trollhättan stärker XXL sin position i Västsverige och möter ett växande intresse för sport och friluftsliv i regionen. Det nya varuhuset, beläget i det populära Överby Shopping-området, blir en viktig del av XXLs expansion och markerar ett stort steg framåt i Sverige. Snart ska minst 30 nya XXL:are inklusive varuhuschef anställas i Trollhättan.
XXLs nysatsning – öppnar Pop-Up butik mitt i Stockholm tillsammans med Oakley14.11.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
För första gången i XXLs historia, öppnas nu en Pop-Up butik tillsammans med Oakley. Invigningen på XXL City i Stockholm, hörnet Hamngatan/Regeringsgatan med över 300 000 passerande människor varje vecka, är nu på fredag den 15 november klockan 10.00. Nysatsningen kommer ta Oakleyupplevelsen till nästa nivå och nyheter från det ledande varumärket kommer finnas samlade under ett och samma tak – mitt i Stockholm.
Nu har XXL Reward 4 miljoner medlemmar i Norden21.10.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
För ett år sedan återlanserade XXL sin medlemsklubb Reward, som en del av affärsstrategin Reset & Rethink. Nu har de nått en viktig milstolpe med 4 miljoner medlemmar i Sverige, Norge och Finland. Det här markerar en betydande framgång för XXL, som de senaste åren har satsat mycket på att erbjuda ett attraktivt och värdefullt medlemsprogram för sina kunder.
XXLs nya varuhus i Växjö slår upp dörrarna på fredag – ännu mer fokus på skor och löparupplevelsen25.9.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
På fredag den 27 september klockan 10.00, öppnar XXL sitt nya varuhus på Marketenterivägen 3 (K-Rautas tidigare lokaler) i Växjö. Den nya placeringen och ett uppdaterat varuhuskoncept kommer sätta kunden ännu mer i fokus. Växjövaruhuset har länge varit känt i hela landet som en destination för sport och friluftsartiklar generellt och löparskor specifikt. Skoavdelningen tillåts nu att uppta en ännu större andel av varuhuset, och kommer att fortsätta hålla Växjöborna i rörelse.
Idag 10.00 invigde XXL nya Västerås-varuhuset med nytt koncept19.9.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag öppnade XXL dörrarna till sitt nya varuhus på Hallsta Gårdsgata 7, Erikslund (tidigare Julas lokaler) och lanserade samtidigt sitt nya butikskoncept. Det nya konceptet lovar en modern och effektiv shoppingupplevelse, där kunderna snabbt får tillgång till hela sortimentet av sport och friluftsartiklar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum