XXL

XXL svarar på skenande hyror genom att flytta ett flertal varuhus

Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen. Varuhusen som berörs ligger i Uppsala, Västerås och Växjö, och flyttar bara några hundra meter vardera. Detta sker som effekt av att hyrorna för varuhusen har ökat till orimliga nivåer, samtidigt som svenskarnas köpkraft har minskat. ”De nya lokalerna blir mer yteffektiva, då vi sett att varuhusen kan minskas något i yta och samtidigt stärkas och moderniseras utan att förlora omsättning eller minska antalet medarbetare”, säger Anders Lindblom, Sverigechef i XXL.

Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen.

Sporthandeln är en av de hårdast drabbade branscherna under rådande lågkonjunktur, drivet av en bunkringseffekt efter pandemi-årens överkonsumtion av bland annat kapitalintensiva sport- och outdoorprodukter, men också på grund av kraftiga överlager i hela värdekedjan. Det i kombination med en gammal och ohållbar avtalsstruktur på den kommersiella hyresmarknaden, där bashyran har ökat med över 18 % över de två senaste åren för alla med standardklausuler, har skapat en situation där XXL valt att agera för att möjliggöra fortsatt lönsamma butiker med en inspirerande shoppingupplevelse, utan att behöva höja priserna mot konsumenterna.

”Detta är tre viktiga orter för oss där vi vill varken överge våra kunder eller behöva skära ner på antalet medarbetare och de arbetstillfällen vi skapar lokalt. Det system som vi har för hyressättning just nu är dock dysfunktionellt och kommer blir en av våra – och hela branschens – viktigaste framtidsfrågor. Hyresökningar på nästan 20 % mitt i lågkonjunktur känns verklighetsfrånvänt, nästan overkligt, och kommer leda till att stora delar av handelsplatserna står tomma – särskilt i små och medelstora städer.” säger Lindblom.

Att vi har hamnat här beror på att hyreshöjningarna är kopplade till konsumentprisindex som i förlängningen ökar kopplat till inflationstakten, och effekten blir handlarna pressas ytterligare precis när de har som allra svårast att stå emot kostnadsökningarna. Detta blir en ond spiral när hyresökningarna tvingar upp priserna i varuhusen, som i sin tur tvingar upp inflationen, och hyrorna ökar ytterligare.

Relokeringen av varuhusen innebär både mindre lokaler och lägre kvadratmeterpris. De nya varuhusen kommer dock att ha kvar samma mängd medarbetare som innan och dessutom ha ett mer lokalt anpassat sortiment, och på så sätt hoppas XXL att skapa en mer inbjudande och inspirerande shoppingupplevelse där även servicen blir bättre för kunderna.

”Jag hoppas så klart att vi slipper göra denna typ av flyttar på sikt, att vi kan ha en bra dialog med våra befintliga fastighetsägare i stället. Men det går inte att utesluta fler flyttar, så som läget är idag. Det sagt så är detta ett bra tillfälle att också anpassa oss efter nya konsumtionsmönster. Våra kunder har mindre tid idag, och vi kommer att kunna bygga mer effektiva butiker, där du snabbare kommer att få en överblick av hela sortimentet – och dessutom göra det enklare att få personlig hjälp i varuhusen för de som har frågor.” fortsätter Anders Lindblom, Sverigechef XXL.

Jan Christian ThommesenKommunikasjonsdirektør / SVP Corporate Communications

Tel:+47 918 21 387

Under sensommaren kommer tre av XXLs 30 varuhus att relokera till nya lägen.

All Sports United - Sports Unite All

XXL är ett börsnoterat bolag inom sport och friluftsliv med verksamhet i Norge, Sverige, Finland, Österrike och Danmark. Har över 80 butiker och Nordens ledande sportbutik online.

XXL erbjuder välkända varumärken till lägsta priser och har samlat många aktiviteter under samma tak.

XXL har totalt över 5 000 anställda och huvudkontor i Oslo. Vårt svenska servicekontor finns i Bromma i Stockholm.

Följ XXL

Senaste pressmeddelandena från XXL

XXL och den brittiska detaljhandelsledaren Frasers Group avser att etablera ett strategiskt partnerskap4.6.2024 08:06:00 CEST | Pressmeddelande

Föreslaget samarbete kommer att innebära ömsesidigt fördelaktiga synergier mellan XXL ASA och Frasers Group inom områdena inköp, service och inköpsfinansiering. Samarbetet kommer at bygga och accelerera implementeringen av XXLs strategi ”Reset & Rethink” som lanserades sommaren 2023. XXL kommer att gynnas av den erfarenhet som Frasers Group har av sin Store Elevation-strategi, varumärkesrelationer samt tillgång till gruppens kontrollerade varumärken.