Pressinbjudan: Analys av EU-valet ur miljö- och klimatperspektiv - lunchwebbinarium

Välkommen till eftervalsanalys med Naturskyddsföreningens EU-strateg David Erlandsson. Vad betyder valresultatet för framtiden? Kommer det nya EU-parlamentet att prioritera klimat och natur? Det är några av frågorna som kommer att lyftas. Du får också veta hur Naturskyddsföreningen kommer att arbeta för att påverka EU-politiken framåt.

Det kommer finnas utrymme att ställa frågor till David Erlandsson.
Du behöver inte föranmäla dig.

NÄR: Tisdag den 18 juni klockan 12.00-12.45.

VAR: Webbinariet sker på Zoom, klicka på denna länk när det är dags.

Välkommen!

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!