Svenska Akademien belönar Sveriges fjärdeklasser med bokpaket i Den stora läsutmaningen
Alla Sveriges årskurs 4-klasser får möjlighet till ett gratis bok- och inspirationspaket från Den stora läsutmaningen 2024. Det nya stödet från Svenska Akademien möjliggör att ett av landets största läsfrämjarinitiativ kan växa ytterligare samt bidra till ökad läsglädje och språkutveckling.

Målet för Den stora läsutmaningen 2024 är att slå fjolårets läsrekord, där nära 45 000 elever tillsammans läste över en miljon timmar - en ökning i elevernas lästid med över 70 procent*. Belöningen till alla klasser som går i mål skapar ytterligare en morot för genomförande och förlänger läsglädjen även efter tävlingens avslut.
– Svenska Akademien har engagerat sig allt mer i ungas läsning på senare år. Nyttan och glädjen, lyckan, i att läsa behöver förmedlas brett och Den stora läsutmaningen gör det på ett sätt vi är glada att ansluta oss till, säger Mats Malm, Svenska Akademiens ständige sekreterare.
Tack vare ett stöd från Svenska Akademien erbjuds 2024 års fjärdeklassare som genomför Den stora läsutmaningen ett fint bok- och inspirationspaket till klassrummet. I bokpaketet ingår även ett exemplar av Tid för poesi inom ramen för Svenska Akademiens och Skolverkets samarbete för att väcka ungas nyfikenhet för poesi.
– Läsning spelar en avgörande roll för att utveckla barns språk och ordförråd. Det kan skilja upp till 55 000 ord mellan två 17-åringar beroende på hur mycket läsning som förekommit under deras uppväxt. Svenska Akademiens stöd till Den stora läsutmaningen bidrar till en positiv utveckling av barns språk och en mycket värdefull morot för att skapa läskondis som håller i sig, säger Jenny Edh Jansen, initiativtagare till Den stora läsutmaningen.
Den stora läsutmaningen 2024 startar 16 september och bjuder på en termin full av läspepp tillsammans med tävlingsledare Julia Wiberg och författarna Måns Gahrton och Johan Unenge (Eva & Adam, Superskillz), Elias Våhlund (Handbok för superhjältar) samt trion bakom PAX-serien; Ingela Korsell, Åsa Larsson och Henrik Jonsson. I prispotten finns ett dignande prisbord där första pris är klassresan till Astrid Lindgrens Vimmerby.
Tävlingen pågår mellan den 16/9 – 2/12, 2024. Anmälan: https://denstoralasutmaningen.se/
*Uppskattad ökning jämfört med hösttermin utan medverkan, enligt deltagande klasslärare.
Nyckelord
Kontakter
karin.lindebo@adlibris.com
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Länkar
Om Den stora läsutmaningen
Den stora läsutmaningen är ett gemensamt initiativ från Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren med målet att skapa ökad läskondis och bidra till att läsning blir en vardagsvana. Mängdläsning är avgörande för barns språkutveckling och lärande, både på kort och lång sikt. Tävlingen arrangeras för Sveriges fjärdeklassare där klasserna utmanar varandra att läsa extra mycket under en termin. Att det just är årskurs 4 som valts ut beror på att utredningar visar att barns läsintresse sjunker dramatiskt i tioårsåldern och att det är en avgörande ålder för att skapa framtida läsvanor och därmed även lärande och kunskapsintag.
Klasserna uppmuntras genom roliga inspel, aktiviteter och möten med några av Sveriges mest populära författare. Belöningen är, förutom att få möjlighet att utveckla sin läsning, chansen att vinna en klassresa till Astrid Lindgrens Vimmerby och andra fina priser. Den stora läsutmaningen får stöd och idéer av Advisory Board bestående av Anne-Marie Körling, Martin Widmark, Marie Trapp, Marlen Eskander och Mats Myrberg.

Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar28.3.2025 13:00:17 CET | Pressmeddelande
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.
Adlibris minskar klimatavtrycket för tredje året i rad4.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Stor efterfrågan på bokrean – Adlibris visar tvåsiffrig tillväxt24.2.2025 14:41:39 CET | Pressmeddelande
Årets bokrea har fått en stark start hos Adlibris och visar på en fortsatt stor efterfrågan på fysiska böcker. Under förbokningsperioden, som inleddes den fjärde februari, har försäljningen ökat tvåsiffrigt jämfört med föregående år. Särskilt populärt har klassiska romaner tillsammans med historiska berättelser samt spänning varit.
Adlibris blir fortsatt förstahandsval för kommuner och regioner i Addas nya ramavtal19.2.2025 10:01:05 CET | Pressmeddelande
Adlibris har säkrat positionen som första leverantör i Addas nya ramavtal för litteratur, vilket stärker bolagets marknadsledande ställning.
Magnus Nyström blir ny CTO hos Adlibris18.2.2025 08:57:39 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin organisation genom att rekrytera Magnus Nyström som Chief Technology Officer. Magnus har lång erfarenhet av Tech och ledarskap och kommer närmast från rollen som VP Technical Operations på Viaplay Group, där han verkat i nio år. Som CTO på Adlibris kommer han att vara en nyckelperson för den tekniska strategin, säkerställa en stabil och skalbar Tech-arkitektur samt driva utvecklingen av företagets digitala plattform för långsiktig tillväxt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum