Expressen tar över SVT:s plats i Almedalen

Expressen tar över SVT:s gamla spelplats i Almedalen.
Under politikerveckan i Visby gästas den nya scenen av kända politiker och makthavare, för att debattera och samtala om de mest brännande frågorna just nu.
Alla partiledarna kommer också till Expressens scen för att frågas ut av Viktor Barth-Kron efter sina tal.

Statsminister Ulf Kristersson (M) frågas ut av Viktor Barth-Kron, foto: Meli Petersson Ellafi

På tisdag drar politikerveckan i Almedalen i gång. På plats i Visby driver Expressen sin ledande nyhetsbevakning och arrangerar mängder av intervjuer och debatter.
I år flyttar Expressens scen till Donnersgatan, strax bakom stora Almedalsscenen, där SVT tidigare huserade. Precis som förra året kommer alla partiledare till scenen efter sina tal, för att frågas ut av Expressens politiska kommentator Viktor Barth-Kron.
– En del kommer glada och lättade efter EU-valet, andra med ångest och baksmälla, vissa med lite av varje. Plötsligt är vi halvvägs till nästa riksdagsval, så det finns hur mycket som helst att prata om, säger Viktor Barth-Kron.
Inför partiledartalen håller politikreporter Daniel Ingmo uppsnack med kända partiprofiler. Efteråt bjuder Viktor Barth-Kron på analyser av talen med ledarredaktionens Patrik Kronqvist och Linda Jerneck. Ledarredaktionen kommer också att hålla i intervjuer med tunga makthavare, tillsammans med biträdande chefredaktör Karin Olsson.

Kända namn

Dessutom leder Expressens debattredaktör Erik Högström flera debatter varje dag, där politiker och debattörer drabbar samman om aktuella frågor. Politikredaktionens Anette Holmqvist, Tomas Nordenskiöld och Filippa Rogvall medverkar också i två extrainsatta livepoddar av Politikrummet.
Flera namnkunniga personer gästar Expressens scen: tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt, Høyre-ledaren Erna Solberg, hotellmagnaten Petter Stordalen, rikspolischef Petra Lundh och astronauten Marcus Wandt för att nämna några.
För Expressen är det självklart att fortsätta satsa på en stor närvaro under Almedalsveckan.
– Almedalsveckan fortsätter att vara mycket viktig för oss och vår publik. I år satsar vi på en ny, större scen på en mer central plats precis intill Almedalen, där partiledartalen hålls. Vi kommer som vanligt att erbjuda ett fullspäckat program med spännande samtal, intervjuer och debatter med Sveriges främsta politiker, makthavare och debattörer, säger projektledare Anna Herdenstam.

Filippa Rogvall, redaktör, filippa.rogvall@expressen.se

Biträdande chefredaktör Karin Olsson, foto: Meli Petersson Ellafi

Om oss

Expressen är ett ledande mediehus med redaktioner i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi rapporterar dygnet runt i sajt, app och sociala medier. Expressen ger också ut en daglig nyhetstidning och en lång rad livsstilsmagasin.

www.expressen.se

Expressen mediapartner till Svenska e-sportförbundet17.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Expressen har i flera år haft en dedikerad redaktion som bara jobbar med e-sport. Nu utvecklas satsningen i och med ett nytt avtal som gör Expressen till exklusiv mediapartner till Svenska e-sportförbundet. – E-sport är redan en av Sveriges största sporter, och intresset lär inte minska med åren. Vi är övertygade om att det här kan ge oss ännu större möjligheter att göra bra journalistik, säger Expressens strategiska sportchef Pontus Weinemo.