E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Enköping

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader, varav en i Enköping.

Foto: Christian Andersson

E.ON ser stor potential för användandet av flexibla lösningar såsom flexibilitetsmarknader och villkorade avtal, och skalar nu upp rejält för att kunna frigöra än mer kapacitet. Det gör att vi som nätägare kan ansluta kunder snabbare, samtidigt som vi möjliggör för en effektivare användning av det befintliga elnätet, säger Peter Sigenstam, chef för Drift och Energisystem på E.ON Energidistribution.

På en lokal flexibilitetsmarknad samarbetar nätägare och nätkunder för att lösa utmaningar i det gemensamma elnätet. Nätkunder kan bli flexibilitetsleverantörer och minska sin konsumtion eller öka sin produktion av el under perioder av hög belastning på elnätet.

E.ON Energidistribution har sedan tidigare aviserat investeringar för 2024 om 15 miljoner kronor i Enköpings elnät för att öka kapaciteten. I Enköping startas nu en flexibilitetsmarknad för att möjliggöra fortsatt tillväxt och elektrifiering fram till dess att den fysiska kapaciteten är utbyggd. Flexibilitetsmarknaden kommer att vara aktiv till och med åtminstone år 2029.

– För att möjliggöra energiomställningen av samhället och fortsatt elektrifiering av transporter och industrier blir flexibilitetsmarknaderna nödvändiga för att undvika kapacitetsbrist i elnäten. Det skapar en unik möjlighet för olika aktörer att som flexibilitetsleverantörer tjäna pengar på sin frigjorda kapacitet och samtidigt bidra till fortsatt omställning och tillväxt, säger Peter Sigenstam.

E.ON kommer även att öppna nya flexibilitetsmarknader i Kungsängen och Kallhäll, samt göra nypremiär i Stockholmsområdet med lokala flexibilitetsmarknader i Vaxholm och Bålsta. Start av fler marknader kommer att annonseras löpande. Flexibilitetsmarknaderna är öppna mellan november 2024 och mars 2025.

Den 12:e september anordnas webinarier med mer information om marknaderna. Läs mer på: Vi utökar flexibilitetsmarknaderna inför kommande vinter (eon.se)

Som en av landets största nätägare driver E.ON flera flexibilitetsmarknader. Andra marknadsområden är:

• Södra Skåne – till och med åtminstone 2029
  • Hässleholm– till och med åtminstone 2028
  • Vaxholm – till och med åtminstone 2027
  • Bålsta – till och med åtminstone 2029
  • Nyhet - Kungsängen – till och med åtminstone 2027
  • Nyhet - Kallhäll – till och med åtminstone 2027

Fakta:

• Under vintersäsongen 23/24 aviserades behov av 1148 MWh tillgänglighet och aktiverades 154 MWh flexibilitet.
  • Den genomsnittliga ersättningen för levererad flexibilitet blev 8036 SEK/MWh – en god affär för vinterns flexibilitetsleverantörer. Läs mer: Switchmarket
  • Ersättning ges för köpt flexibilitet, och det är flexibilitetsleverantören som själv bestämmer sitt pris för att vara flexibel. Flexibiliteten köps av den flexibilitetsleverantör som kan erbjuda det lägsta priset, det innebär att ersättningen kan variera.
  • Flexibilitetsmarknaden drivs via E.ONs egenutvecklade marknadsplattform Switch. Switch är designad för att maximera effektiviteten och användarvänligheten för alla deltagare och säkerställer en smidig och transparent handelsprocess.

E.ON förlänger flexibilitetsmarknad i södra Skåne20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu förlänger E.ON flexibilitetsmarknaden i södra Skåne, i området runt Malmö, Lund, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad, och Skurup.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Kallhäll och Kungsängen20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader i Stockholmsområdet.