Detta får du inte missa under Almedalsveckan

IKEM:s experter arrangerar och deltar i en rad aktiviteter under Almedalsveckan. Detta är våra bästa tips för årets Almedalsbesökare.

Leva utan kemikalier – dröm eller mardröm?
Onsdag 26 juni kl 14.00-14.45
Restaurang Apotek (fd Bar Kemi), Hästgatan 3, Visby

Historieätaren Lotta Lundgren modererar seminariet om kemikaliernas roll för samhällsutvecklingen, en uppföljning på Nokem hotel-kampanjen. Hur hade ett samhälle helt utan modern kemi sett ut? Hade vi levt lika länge och mått lika bra? Hur stora risker behöver man vara beredd att ta för att kunna nyttja kemins möjligheter fullt ut? Och har vår syn på risker förändrats genom historiens gång?

Medverkande:
Johan Wennerberg, professor och expert på teknik-, medicin- och kemihistoria, Lunds Universitet
Maria Wetterstrand, vd, Miltton Europe och tidigare språkrör för Miljöpartiet
Joakim Zander, expert på risker och försiktighetsprincipen, Lunds Universitet
Jesper Saltebro, reporter, Aktuell Hållbarhet

Vi måste sluta elda plast
Onsdag 26 juni kl 15.30-16.15
Restaurang Apotek (fd Bar Kemi), Hästgatan 3, Visby

Svenska kommuner eldar varje år 1,1 miljoner ton plast för att producera fjärrvärme till hushållen. Förbränningen bidrar till cirka 2,4 miljoner ton koldioxidutsläpp. För att nå klimatmålen och öka mängden återvunnen plast så föreslår IKEM ett förbud mot plasteldning. Plastindustrin vill använda plastavfallet för att göra nya hållbara varor och material. Är IKEM:s förslag om förbud mot att elda plast en rimlig långsiktig lösning? Hur arbetar kommunerna för en cirkulär plastekonomi idag? Finns tillräckliga incitament att investera i ny återvinningsteknik? Debatten modereras av Maria Wetterstrand, vd på Miltton Europe och tidigare språkrör för Miljöpartiet.

Jonas Hagelqvist, vd, IKEM
Sara Davidsson, Hållbarhetsdirektör, Stena Recycling AB
Eric Zinn, Hållbarhetschef, Göteborgs Energi
Mattias Philipsson, ordförande för Delegationen för cirkulär ekonomi och vd för Svensk Plaståtervinning
Sofia Hedén, Kommunalråd med beredningsansvar för Miljö och Service i Malmö, Socialdemokraterna

Mer biogas – för att tillverka fossilfria material och produkter
Torsdag 27 juni kl 17:00–17:45
Svenskt Näringslivs trädgård, Hamngatan 3, Visby

För att möjliggöra industrins omställning till fossilfrihet krävs att naturgas ersätts med biogas. Industrins biogaskommission, som samlar flera av Sveriges ledande industriaktörer, bedömer att biogasbehovet kommer uppgå till hela 10 TWh redan år 2030. Det kan jämföras med dagens inhemska tillverkning som är dryga 2 TWh. Med andra ord behöver den nationella produktionen öka kraftigt under de kommande åren för att omställningen ska vara möjlig. Hur når vi dit, vad blir klimatvinsterna och vad kommer krävas för att öka den storskaliga biogasproduktionen i Sverige? Om detta samtalar medlemmar i Industrins biogaskommission med politiken.

Medverkande:
Adam Kanne, Ordförande Industrins biogaskommission samt Vice President Public Affairs, Perstorp
Malin Johansson, Ansvarig energi- och klimatfrågor, IKEM
Anna Wallentin, Avdelningschef, Energigas Sverige
Tomas Hirsch, Director and Head of Energy and ETS, SSAB
Tony Clark, VD, Avfall Sverige
Daniel Westlén, Statssekreterare, Klimat- och näringsdepartementet
Carolina Wistén, Kund- och Marknadschef, Nordion Energi

Medarbetaravtal – vägen framåt för den svenska modellen?
Fredag 28 juni kl 10:00–10:45
Svenskt Näringslivs trädgård, Hamngatan 3, Visby

I en ny rapport har IKEM gjort en internationell utblick och tittat på industrins kollektivavtal i Tyskland och Danmark för nya perspektiv. Merparten av den tyska arbetsmarknaden har gått över till gemensamma avtal, och såväl fack som arbetsgivare vittnar om positiva erfarenheter. I Danmarks industriavtal har medarbetartanken smugits in bakvägen i industriavtalet. Är medarbetaravtal – gemensamma kollektivavtal för alla anställda – en väg framåt även för Sverige? Vilka är erfarenheterna från Tyskland och Danmark? Och vad kan lokala exempel från svenska företag lära oss? Charlotta Stern, vd på Ratio, modererar samtalet om en moderniserad arbetsmarknad.

Martin Wästfelt, förhandlingschef, Unionen
Camilla Frankelius, förhandlingschef, Sveriges Ingenjörer
Caspian Rehbinder, ansvarig arbetsmarknadspolitik, IKEM
Simon Petersson, avtalssekreterare, IF Metall
Henrik Stävberg, förhandlingschef, IKEM

IKEM kräver omedelbara åtgärder för ökad elproduktion18.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Industrins elbehov ökar med 88 TWh fram till 2035. Det motsvarar ytterligare nästan två tredjedelar av Sveriges nuvarande elanvändning. Det tidigare prognostiserade tillkommande elbehovet om 70 TWh till år 2030 har senarelagts till år 2032 med anledning av bristerna i svensk elproduktion och elnätskapacitet. Det visar en kartläggning som gjorts på uppdrag av SKGS – ett energisamarbete mellan de elintensiva industriernas branschorganisationer. IKEM kräver nu mindre snack och mer verkstad från politiken.

Industriarbetsgivarna och IKEM: Så ser förutsättningar ut inför avtal 20257.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk industri är avgörande för Sveriges ekonomiska utveckling och företagens internationella konkurrenskraft påverkar vilka löneökningar Sverige kan hantera. Hur ser förutsättningarna ut inför avtalsförhandlingarna 2025? Välkommen på pressträff med IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och Industriarbetsgivarna i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm den 14 juni kl 9.30.