UR uppfyller sitt public service-uppdrag

UR uppfyller sitt public service-uppdrag. Det slår Granskningsnämnden fast, efter att ha gått igenom UR:s årliga public service-redovisning. I materialet syns att UR har fullt fokus på ett kunskapsuppdrag som bidrar till att lösa samhällsutmaningar, har god kontroll över resurshanteringen samt att verksamheten bedrivs i en effektiv organisation.

Kalle Sandhammar, vd på UR.
Kalle Sandhammar, vd på UR. Foto: José Calvente

Dagens beslut från Granskningsnämnden kring 2023 års public service-redovisningar för alla tre bolagen, visar att UR återigen, för sjätte året i rad, anses ha levt upp till villkoren i sändningstillstånd och medelsvillkor.

– Med vårt särskilda kunskapsuppdrag inom public service, att producera och publicera utbildnings- och folkbildningsprogram, bidrar vi med kunskap och lärande som gör skillnad för både breda och små användargrupper. Glädjande är också att allt fler tar del av vårt programutbud, bara under 2024 har användningen ökat med över 20 procent. Det känns bra att Granskningsnämnden delar bilden av att vi uppfyller vårt public service-uppdrag, säger Kalle Sandhammar, vd på UR.

UR:s program bygger på en kombination av journalistik och pedagogiskt berättande. Det gör UR till en unik medieaktör. Programmen ska bidra till ökad förståelse, kunskap och bildning oavsett ålder, förutsättningar och utbildningsnivå. UR är till för alla, gammal som ung, för barnen som lär sig att läsa liksom för de äldre som är i behov att bemästra digitala verktyg. Alla ska kunna hitta program som matchar just deras kunskapsbehov. Därför utgår UR alltid från användarnas behov och deras verklighet för att programmen ska upplevas som relevanta.

– I tider då desinformation sprids med ökad hastighet och kraft, så behövs det mer kunskap om hur man kan se skillnad på vad som är sant eller falskt. Och när kunskapsklyftorna växer och läsförmågan försämras hos landets elever behövs fler program med lustfyllt lärande som kan väcka nyfikenhet och lust att lära. UR:s uppdrag känns därför viktigare än någonsin, säger Kalle Sandhammar.

Bakgrund
UR ska enligt medelsvillkoren årligen återrapportera sin verksamhet i en public service-redovisning. Kulturdepartementet och granskningsnämnden vid Mediemyndigheten gör sedan en bedömning av hur UR har fullgjort sitt uppdrag.

Kalle Sandhammar, vd på UR.