Godare vinner svenska SEO-priset
För drygt ett år sedan lanserade Aftonbladet sajten Godare.se. Igår kväll vann sajten det svenska SEO-priset 2023 i kategorin Mat & recept. ”Vi har gått från noll till 100 på bara ett år, säger Jonas Dahnér”, SEO-specialist på Godare.se.

I dag är Godare.se en av Sveriges bäst presterande matsajter – och kammar nu hem svenska SEO-priset i kategorin ”Mat och recept”. Priset går enligt juryn till ”en sajt som verkligen utmärkt sig och gått från 250 000 besökare i månaden till en miljon besökare i månaden”.
– Det är superkul att få ett kvitto på ett bra arbete. Jag är glad att vi uppmärksammas i branschen och som SEO-specialist är jag självklart jättestolt över priset, säger Jonas Dahnér, SEO-specialist.
SEO står för Search Engine Optimizing, sökmotoroptimering som gör att artiklar och recept hamnar högt upp på Google och andra sökmotorer. Arbetet med att göra artiklar och recept lätta att hitta på nätet engagerar hela Godare-redaktionen. Där ligger en del av förklaringen till framgången.
– Jag är ensam SEO-specialist med en liten men stark redaktion som besitter stor kunskap för SEO, säger Jonas Dahnér.
Godare.se har också tillgång till ett starkt team av utvecklare, UX och videoproducenter som fokuserar på att ge besökarna ett bra innehåll och en bra användarupplevelse på en sajt som är lätt att navigera på. Stort fokus sätts också på internlänkning för att få besökarna att fördjupa sig mer.
Lena Widman, redaktionell chef på Godare.se, är stolt över den fina utmärkelsen.
– Att trafiken vuxit så starkt på bara ett år beror på ett fantastiskt fint samarbete mellan redaktion, SEO och Aftonbladets utvecklingsteam. Men vår matresa har bara börjat, vi fortsätter satsa och utvecklas som en av Sveriges största matsajter med populära matprofiler, nyskapande video och fler inspirerande recept, säger hon.
Godare.se är en del av Aftonbladets och Schibsteds matuniversum. Tillsammans med den linjära tv-kanalen Godare ger sajten matinspiration till vardag, fredag och fest och växer också starkt på sociala medier.
Svenska SEO-priset är en ideell organisation, instiftad 2019 med Pixel Nordic som huvudsponsor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonas Dahner, SEO-specialist, Aftonbladet Godare. Telefon: 070-659 3907 E-post: jonas.dahner@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post: lena.widman@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum