Nicklas Hermansson till Aftonbladet
Medieveteranen och framtidsspanaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. ”Vår uppgift är att förklara världen för publiken och göra den mer begriplig. I de här frågorna finns det ingen som gör det bättre än Nicklas”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Den digitala utvecklingen går i en rasande takt, inte minst sedan artificiell intelligens tog världen med stormsteg.
Nicklas Hermansson kommer från och med i slutet av juni att skriva kolumner, podda och göra tv om utvecklingen, för att kunna ge Aftonbladets läsare och lyssnare den absolut bästa förståelsen för den omvälvande samhällsutvecklingen.
– Det går fort nu. AI-revolutionen sköljer över oss och våra liv automatiseras i realtid framför våra ögon. Varje dag påverkas en ny bransch på ett helt nytt sätt, men vad betyder det för den enskilde individen? Jag har vigt mitt liv till att identifiera trender och innovationer som formar framtiden. Och jag är särskilt besatt av att ta reda på hur vår relation till teknik och robotar kommer att förändra världen från grunden. Att få göra det tillsammans med Skandinaviens största tidning och deras läsare är en stor ära, säger Nicklas Hermansson.
Nicklas Hermansson har en mångårig bakgrund i mediebranschen som bland annat tv-chef på Aftonbladet och på Bonnier News Local-ägda Mittmedia. Han driver sedan några år tillbaka den egna plattformen NomoFomo och är en av branschens mest anlitade talare inom framtids- och digitaliseringsfrågor.
– Det är en omfattande förändring som pågår och vi vill både utveckla Aftonbladet men också guida våra läsare i den. Nicklas är perfekt för det, han kan förklara svåra tech-frågor på ett enkelt sätt , säger redaktionschef Karin Schmidt.
Förutom en satsning på att bevaka AI-utvecklingen redaktionellt har Aftonbladet den senaste tiden rullat ut flera verktyg baserat på den nya tekniken. Det senaste är AI-genererade artikelsammanfattningar, som lanserades skarpt i slutet av maj.
Nicklas Hermanssons första kolumn publiceras strax före midsommar.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se.
Nicklas Hermansson, tillträdande framtids- och digitaliseringskolumnist. Telefon: 070-476 90 53. E-post: nicklas@nomofomo.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum