Ökade intäkter men utmanad annonsaffär för Schibsted
Schibsteds intäkter fortsätter öka under första kvartalet 2023. De digitala prenumerationsintäkterna i nyhetsdivisionen växer, samtidigt som annons- och printaffärerna utmanas kraftigt, vilket påverkar resultatet. Betydande framsteg för transformationen av Nordic Marketplaces, och fortsatt stark tillväxt för Lendo och Prisjakt.

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
Schibsteds intäkter under första kvartalet 2023 landade på 3 776 MNOK (3 648 MNOK), en underliggande ökning med 1 procent** jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Resultatet (EBITDA) minskade med 12 procent till 423 MNOK (480 MNOK).
News Media
Intäkterna för News Media, där bland annat Aftonbladet, SvD, Omni och Podme ingår, landade under första kvartalet på 1 791 MNOK (1 798 MNOK), vilket justerat för valutaförändringar är en minskning med 2 procent*.
De digitala prenumerationsintäkterna i News Media ökade med 20 procent* under första kvartalet. Totalt växte prenumerationsintäkterna med 8 procent*, inklusive print.
– Det är glädjande att vi ser fortsatt hög fart i digitala prenumerationer, det stärker oss långsiktigt. Ambitionen är att ytterligare öka farten i den utvecklingen, inte minst genom den nya organisation vi nu bygger som samlar prenumeration och produkt, med varsin affärsenhet i Sverige respektive Norge, säger News Medias koncerndirektör, Siv Juvik Tveitnes.
News Medias satsning på ljud börjar också ge utväxling. Podmes stabila tillväxt fortsätter och både Aftonbladets och Svenska Dagbladets podcastsatsningar når allt fler – och konverterar allt fler.
– Exempel på det är Sportbladet Daily, som lanserades i mars, och snabbt gick upp i topp på listorna över de mest lyssnade sportpoddarna. Men också Svenska Dagbladets dokumentär Dynastin, som kom i februari, och är tidningens enskilt mest framgångsrika publicering hittills när det gäller sålda prenumerationer. Vi ser en hög betalningsvilja för premium ljudinnehåll, säger Siv Juvik Tveitnes.
Det sammanlagda resultatet för News Media påverkas negativt av en hårt pressad print-ekonomi, hög inflation och en krävande annonsmarknad, vilket gör att EBITDA landar på break-even. De digitala annonsintäkterna minskade med 18 procent i Sverige justerat för valutaförändringar, till 181 MNOK (221 MNOK). Annonsintäkterna i Sverige totalt sett landade på 230 MNOK (278 MNOK).
– Vi ser en nedgång i annonsintäkter, både print och digitalt, och den svenska marknaden är särskilt hårt drabbad. Nedgången i annonsinvesteringar bottnar i makroekonomiska orsaker, men glädjande är att vi trots utmaningarna ökar vår marknadsandel i Norge och försvarar vår andel i Sverige, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nordic Marketplaces
Transformationen av Schibsteds marknadsplatser till en ny operativ affärsmodell med vertikaler ur ett nordiskt fokus gjorde betydande framsteg under kvartalet, med målet att ge alla användare ökat kundvärde över tid.
Omsättningen för Nordic Marketplaces ökade med 6 procent* till 1 278 MNOK (1 171 MNOK), främst drivet av vertikalerna Mobility och Real Estate samt solid tillväxt för Recommerce. Dock hölls intäkterna tillbaka av en kraftig volymminskning för vertikalen Jobs under kvartalet , som en konsekvens av de makroekonomiska utmaningarna. EBITDA-marginalen påverkades av ökade kostnader för investeringar och rekryteringar i samband med de nya transaktionella affärsmodellerna och landade på 33 procent (38 procent).
På den svenska marknaden ser vi en stark intäktsutveckling för Mobility drivet av högre intäkter per annons (ARPA). Volymutvecklingen backade något jämfört med föregående år, i linje med marknaden.
Blocket Köp & Sälj ingår nu i vertikalen Recommerce. I maj 2022 tog Blocket bort avgiften för annonsinläggning som en förberedelse inför den nya transaktionsbaserade affärsmodellen. Den nya produkten "Frakt med köpskydd" har lanserats med en bra utveckling av antalet transaktioner som sker på plattformen.
Annonsmarknaden i Sverige var utmanande under första kvartalet vilket påverkade intäkterna för både Mobility och Recommerce negativt.
Growth & Investments
Growth & Investments ökade de underliggande intäkterna med 8 procent** jämfört med föregående år och landade på 513 MNOK (450 MNOK). EBITDA-marginalen förbättrades med fem procentenheter till 11 procent, på grund av stark intäktstillväxt och fortsatt fokus på lönsamhet.
Lendo Groups intäkter ökade med 8 procent* till 329 MNOK (297 MNOK), huvudsakligen drivet av ett starkt inflöde av nya ansökningar i de etablerade marknaderna. Även nya vertikaler såsom jämförelse av företagslån bidrar till tillväxten. EBITDA-marginalen för första kvartalet landade på 16 procent (13 procent). Tillväxten för Lendo Sverige avtog mot slutet av kvartalet, på grund av sämre konvertering som en konsekvens av det makroekonomiska läget. Verksamheterna i Spanien, Italien och Finland avvecklades under första kvartalet som del av Lendos uppdaterade strategi med fokus på lönsam tillväxt.
Prisjakt visade ännu ett starkt kvartal och ökade omsättningen med 18 procent*, trots en generellt utmanad e-handelsmarknad, vilket var huvudsakligen drivet av ökad klickvolym i kombination med högre intjäning på den trafik som skickas till e-handlarna.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan du läsa här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum