Andreas Landmark blir AI-general på Aftonbladet
Aftonbladet stärker satsningen på artificiell intelligens, AI, och Andreas Landmark går in i en ny projektroll som AI-general. Han kommer att ansvara för att driva och samordna redaktionell användning och utveckling av AI på Aftonbladet. ”Hur medier ska hantera artificiell intelligens är vår tids största utmaning – och möjlighet. Det ska verkligen bli spännande att få jobba mitt i den här teknikutvecklingen, säger Andreas Landmark.

Nyheterna om AI avlöser varandra i flödet och för journalistiken innebär den nya tekniken flera utmaningar. Det är lättare än någonsin att skapa fejkade nyhetsbilder och vem som helst kan numera producera enorma mängder innehåll med ett knapptryck.
Men AI-verktygen kan också användas journalistiskt, som verktyg i helt nya typer av granskningar och researcharbete. AI kan också utveckla nya sätt för användare att ta del av nyheter.
– Det är helt avgörande att vi som mediehus är insatta och förstår utvecklingen inom AI för att säkerställa vår position och vår journalistik. Vi ska vara i framkant och ta vara på möjligheterna, men samtidigt vaksamma för de risker tekniken också innebär, säger Aftonbladets publisher Martin Schori.
Uppdraget som AI-general är en projektroll som ska arbeta nära redaktionella och tekniska team för att säkerställa en effektiv och ansvarsfull användning av AI. Rollen innebär också att bevaka och analysera trender inom AI samt att utbilda och informera medarbetare om AI-teknikens möjligheter och risker.
– Journalistikens roll blir viktigare än någonsin i och med den nya tekniken, för AI kommer att påverka samhället vare sig vi vill eller inte. Vi måste kunna berätta om vår nya samtid och samtidigt använda och implementera AI ansvarsfullt, säger Andreas Landmark.
Aftonbladet har nyligen lanserat en AI-policy och använder redan idag AI för att texta videos och automatiskt transkribera intervjuer. Samtidigt pågår AI-utveckling inom hela mediekoncernen Schibsted. Ett exempel på en framgångsrik teknikutveckling är Aftenposten i Norge som nyligen introducerade en AI-röst som läser upp nyhetsartiklar.
Andreas Landmark går in i uppdraget som AI-general omgående och ersätts under projektet av biträdande videochef Lina Törnqvist.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Landmark, AI-general. Telefon: 070-162 25 36. E-post: andreas.landmark@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum