SvD Kulturs AI-analys visar: ”Alex & Sigge” allt argare
Svenska Dagbladet tar hjälp av AI för att skildra en värld som tar allt större plats i svenskarnas vardag – poddarna. Först ut att processas är ”Alex & Sigges podcast”. Genom avancerad dataanalys kan kulturredaktionen berätta om mönster och tematik i podden som har 100 000-tals lyssnare varje vecka.

Kulturredaktioner är vana att hantera kulturella verk; som böcker, dramatik och tv-serier. Men att greppa vår tids nya kulturyttringar utmanar den traditionella kulturjournalistiken. För hur ska man ta sig an en podcast som består av 550 avsnitt, nästan 700 timmars lyssning? Vad sägs egentligen i poddarna som har stort inflytande på samtiden?
– När kulturuttrycken förändras behöver också kulturjournalistiken förändras. På SvD Kultur strävar vi efter att hela tiden utveckla och uppdatera vår bevakning för att ge läsarna koll på samtidskulturen. Vi tror inte på att ersätta journalistik med AI – däremot är AI ett mycket intressant verktyg som kan ge nya insikter, säger Lisa Irenius, kulturchef.
SvD Kulturs satsning ”AI lyssnar på poddar” bygger på en unik process där redaktionen med hjälp av AI-modeller och andra metoder analyserar bland annat vilka ämnen som tas upp och vilka personer det pratas om. Modellerna kan även identifiera olika känslolägen och deras utveckling, som att det över tid uttrycks alltmer ilska i ”Alex & Sigges podcast” och att ilska på senare år har blivit en vanligare känsloyttring än glädje i podden.
– Det har varit väldigt roligt och stundtals faktiskt hisnande att jobba med AI-analysen, med hjälp av tekniken kan vi få syn på mönster och tematik i hundratals timmar ljud, säger Madelaine Levy, biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet.
”AI lyssnar på poddar” är en unik kartläggning av ett omfattande material som sällan uppmärksammas inom kulturjournalistiken. Analyserna har genomförts i samarbete med Modulai, ett företag inriktat på tillämpning av AI. Det är SvD:s journalister som har skapat all text, grafik och bilder som publiceras. Under våren publiceras analyser av flera stora svenska poddar.
”AI lyssnar på poddar” är ett led i SvD Kulturs satsning på att bevaka kulturen som förändrar – alltifrån podcasts och sociala medier till böcker och tv-serier som formar vår tid.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post:lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733-14 25 90. E-post:madelaine.levy@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum