Ökat samarbete gör Stockholm till drömmarnas stad

Studenter trivs i Stockholm, det visar årets Studentbarometer från Stockholms studentbostäder. Stockholm erbjuder eftertraktade och högt rankade utbildningar i kombination med storstadens stora utbud av kultur och nöjen. För att bli en mer attraktiv studentstad där studenter vill bo krävs ännu mer samarbete mellan studentbostadsföretag, studentorganisationer, akademi, politik och näringsliv.

Stockholms studentbostäder vill bidra till att göra Stockholm till drömmarnas stad för studenter, och välkomnar ett ökat samarbete med andra intressenter som också har ambitionen om att utveckla Stockholm till Sveriges bästa studentstad.

I Studentbarometern 2024 har Stockholms studentbostäder utforskat hur studenter upplever Stockholm som studentstad. Samtidigt som Stockholm som storstad lockar många studenter, så är det också en del av utmaningen. Studenterna lyfter att det är dyrare att leva och bo i Stockholm jämfört med på mindre orter och en del studenter saknar sammanhållningen som finns i mer traditionella studentstäder.

– Vi vill bidra till att Stockholm blir våra drömmars stad för studenter och alla som bor här. En stad som välkomnar mångfald och gemenskap, som inspirerar till innovation och nytänkande och som därmed skapar en bättre framtid. För att nå dit behöver vi öka samarbetet mellan studentbostadsföretag, studentorganisationer, akademi, politik och näringsliv, säger Mattias Carrass, vd på Stockholms studentbostäder.

Andelen studenter som planerar att flytta från Stockholm efter studierna har minskat från 17% till 8%, men samtidigt finns det en större andel jämfört med tidigare års undersökningar som är osäkra på om de kommer att stanna kvar efter studierna.

– För att fler studenter ska vilja komma till Stockholm och stanna kvar när de läst klart behöver vi arbeta vidare med att stärka Stockholm, både som studentstad och som en stad där hela livet får rymmas. Stockholm erbjuder ett växande och innovativt näringsliv med många intressanta arbetstillfällen, ett stort utbud av kultur och nöjen samt närhet till grönområden och natur. Allt detta är positiva faktorer som studenterna vill ha och lyfter fram, säger Mattias Carrass.

I Studentbarometern 2024 har studenterna tillfrågats om boende, ekonomi, trygghet och framtiden.

• En stor andel är missnöjda med bostadsmarknaden i stort, men samtidigt är två tredjedelar av alla studenter nöjda eller mycket nöjda med den egna boendesituationen. Endast 12% är missnöjda eller mycket missnöjda med sin boendesituation.
  • Lågkonjunkturen och det ekonomiska läget tar hårt på Stockholms studenter. 85% av studenterna är oroliga för den egna ekonomin och 66% menar att det ekonomiska läget påverkar deras vardagsekonomiska beslut i hög eller mycket hög grad. Studenterna uppger att de får prioritera bort nöjen, kläder, resor och fritidsaktiviteter för att få ekonomin att gå ihop.
  • 57% av studenterna upplever sig trygga i sin livssituation. Det studenterna oroar sig för är brottslighet, klimatförändringar, sin egen privatekonomiska situation och Sveriges välfärd.
  • 72% av studenterna planerar att bo kvar i Stockholm efter avslutade studier. Andelen studenter som är osäkra om de ska bo kvar har ökat från 11% i undersökningen 2021 till 20% i årets undersökning.

Om Studentbarometern 2024: Studentbarometern är en återkommande undersökning som under 2024 genomfördes via en webbenkät bland universitets- och högskolestudenter i Storstockholmsområdet samt genom fyra uppföljande telefonintervjuer. Urvalet till undersökningen är dels draget ur Stockholms studentbostäders boenderegister (cirka 30%), dels i Mecenats studentdatabas (cirka 70%).
Antal svarande: 1360 studenter
Undersökningsperiod: 10 april–2 maj 2024

Stiftelsen Stockholms Studentbostäder (SSSB) är Sveriges största studentbostadsföretag. Det grundades 1958 av, för och med studenter med uppdraget att erbjuda bostäder och en meningsfull studietid. Stockholms studentbostäder vill bidra till att studenter ska må bra och känna sig trygga, samtidigt som de har utrymme för umgänge med grannar och vänner i en miljö som bidrar till att de kan prestera i sina studier.

Stockholm - drömmarnas stad för studenter
Studenter på studentbostadsområdet Kungshamra i Solna.

Om Stockholms studentbostäder

Stockholms studentbostäder är med över 8 500 bostäder störst på studentbostäder i Sverige. Företaget, som har funnits i 65 år, förvaltar, förmedlar och bygger bostäder för studenter i Stockholm. Stockholms studentbostäder erbjuder allt från korridorsrum till studentettor och familjelägenheter i attraktiva lägen nära högskolor, universitet och Stockholms innerstad. Företaget drivs i stiftelseform av ägaren och grundaren Stockholms studenters centralorganisation, SSCO.