Pensionärsbarometern: Misstro för bankerna bland Stockholms läns pensionärer

Nio av tio pensionärer tycker att det är ett bra förslag att lagstifta om att bankerna ska ersätta kunder som utsätts för bedrägerier och samtidigt saknar 71 procent av pensionärerna i Stockholms län förtroende för att bankerna agerar för att färre ska utsättas. Det visar en ny medlemsundersökning genomförd av PRO.

Åsa Lindestam, ordförande PRO. Foto: Anneli Nygårds.

–Vår undersökning visar att utsattheten för bedrägerier bland äldre fortfarande är hög. Vi måste få slut på det här! Det krävs lagstiftning och rättning av bankerna för att de ska vinna tillbaka pensionärernas förtroende, säger Åsa Lindestam, ordförande i Pensionärernas riksorganisation, PRO.

Medlemsundersökningen visar att:

• utsattheten för bedrägerier fortfarande är hög. Tre av tio pensionärerna i Stockholms län, 32 procent, har utsatts för minst ett bedrägeriförsök under det senaste året – och en av tio har dessutom utsatts flera gånger
  • få har förtroende för bankerna. Två tredjedelar av Stockholms läns pensionärer, 71 procent, har lågt förtroende för att bankerna agerar så att färre ska utsättas för bedrägerier
  • nästan alla vill lagstifta om att bankerna ska ersätta kunder. Nio av tio pensionärer, 90 procent, tycker att det är ett bra förslag att lagstifta om att bankerna ska ersätta kunder som utsätts för bedrägerier.

Bankernas åtgärdspaket som nu rullas ut är en delseger för bland annat PRO:s arbete med att motverka bankbedrägerier mot äldre. Det är positivt att flera av storbankerna inför möjligheter till säkerhetsinställningar. PRO är dock oroliga för att dessa inställningar inte kommer att användas. Dels på grund av att kunderna inte känner till dem, dels för att man inte vet hur man gör.

–Vi vill att säkerhetsinställningarna ska vara förinställda för alla. Det skulle skydda även de som inte känner till dem eller vet hur man gör. De som sedan vill ändra sina beloppsgränser kan göra det efter hand, menar Åsa Lindestam.

Men bankernas åtgärdspaket kommer inte att räcka för att motverka alla bankbedrägerier mot Stockholms läns äldre. Och de säkerhetsinställningar som nu införs kommer alldeles för sent. Bankerna har inte agerat under de senaste åren då oförsvarligt många äldre personer blivit lurade genom att bedragarna kunnat använda sig av bankernas osäkra tjänster. Det är en förklaring till det låga förtroendet medlemmarna har för bankerna.

–Vi kräver att regeringen tar krafttag och genom lagstiftning ålägger bankerna att betala tillbaka de besparingar som äldre personer i Stockholms län har förlorat genom bedrägerier, både i framtiden och retroaktivt, säger Åsa Lindestam.

Om PRO:s Pensionärsbarometer
PRO:s Pensionärsbarometer undersöker årligen allmänhetens och de egna medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer. Den webbaserade undersökningen till medlemmar i åldern 65 år och uppåt genomfördes under 23 april – 6 maj 2024 (totalt cirka 34 000 svarande).

Har du blivit utsatt för bedrägeriförsök under det senaste året?
(6 571 svarande ii Stockholms län)

Ja, flera gånger: 13,9 procent
Ja, en gång: 18,1 procent
Nej: 62,9 procent
Tveksam, vet ej: 5,2 procent

Hur stort förtroende har du för att bankerna agerar för att färre ska utsättas för bedrägerier?
(6 519 svarande i Stockholms län)

Mycket högt förtroende: 1,7 procent
Ganska högt förtroende: 18,6 procent
Ganska lågt förtroende: 40,1 procent
Mycket lågt förtroende:  30,5 procent
Tveksam, vet ej: 9,0 procent

Är det ett bra eller dåligt förslag att lagstifta om att bankerna ska ersätta kunder som utsätts för bedrägerier?

Mycket bra: 64,2 procent
Ganska bra: 26,1 procent