Tidspress i klassrummet: Mindre än två minuter per elev
Majoriteten lärare uppger i Sveriges Lärares nya rapport ”En ohållbar klassrumssituation”, att de i ganska eller mycket låg utsträckning kan tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. På en 60-minuterslektion har läraren mindre än två minuter till varje elev.
- Vi kommer inte ge oss. Lärarna drabbas av en oerhörd samvetsstress och våra elever förtjänar bättre. Det är dags att Sverige sluter upp kring en fungerande skola, där alla elever får stöd utifrån sina förutsättningar och där lärarna har möjlighet att utföra sitt jobb. Det gäller våra barns framtid, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Rapporten visar att nio av tio lärare anser att större möjlighet till undervisning i liten grupp skulle ha stor betydelse. Likaså skulle undervisning i halvklass och nivågrupperad undervisning förbättra situationen avsevärt.
Sveriges Lärare kräver att klass- och elevgruppstorlekar regleras för att bättre kunna möta elevernas behov, att möjligheterna för undervisning i halvklass och mindre grupper ökas, att stödundervisning säkerställs för elever som behöver det, att lärarnas tid till för- och efterarbete regleras för att värna kärnuppdraget och främja undervisningen samt att nedskärningarna stoppas och att investeringar görs i skolan för att uppfylla skollagen och läroplanerna.
Några av resultaten i rapporten ”En ohållbar klassrumssituation - Lärarnas upplevelse av att inte räcka till för alla elever”:
-
Majoriteten av lärare kan i ganska eller mycket låg utsträckning tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen. Det handlar både om de allt för stora klasserna/elevgrupperna och att en stor andel av eleverna har olika svårigheter och behov som kräver extra insatser. Samtidigt vet vi sedan tidigare att det inte finns resurser att ge alla elever särskilt stöd trots att de behöver och har rätt till det.
-
De lärare som har svarat att de i mycket låg utsträckning har förutsättningar att tillgodose alla elevers behov i undervisningssituationen tender att i högre utsträckning rapportera att det på fler lektioner är en störande ljudnivå, att en stor del av undervisningstiden går åt till att hålla ordning samt att studieron är så pass dålig att eleverna inte lär sig det de ska.
-
Åtta av tio lärare svarar att konsekvensen av att de inte kan tillgodose alla elevers behov är att elever inte når så långt som de skulle kunna göra. Sju av tio lärare svarar att duktiga elever inte får den stimulans de behöver. Majoriteten av lärare svarar även att det endast är de elever som har störst behov som får hjälp och stöd.
-
Ungefär nio av tio lärare svarar att det skulle ha ganska eller mycket stor betydelse med större möjlighet att undervisa i liten grupp. Mer än åtta av tio lärare svarar att det skulle ha ganska eller mycket stor betydelse om det fanns större möjligheter att undervisa i halvklass, att undervisningsgruppernas storlekar reglerades samt att det fanns större möjlighet att ge nivågrupperad undervisning i vissa moment/ämnen.
Läs mer om/ladda ned rapporten i nedan länkar.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour Sveriges Lärare
Tel:08-502 715 15press@sverigeslarare.seHelena MehraPressansvarig
Tel:070-142 89 41helena.mehra@sverigeslarare.seLänkar
Följ Sveriges Lärare
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare
Sveriges Lärare: ”Satsa på utbildad personal i förskolan i stället för språkkrav”21.11.2024 13:04:21 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dag tillsatt en förskoleutredning som bland annat ska utreda språkkrav på personalen i förskolan. Bakvänt tycker Sveriges Lärare, som pekar på att i stället satsa på fler behöriga förskollärare. - Fyra av tio i förskolan saknar rätt utbildning. Det är där regeringen borde börja, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Adam Kedert omvald till Sveriges Lärarstudenters ordförande17.11.2024 15:19:22 CET | Pressmeddelande
I helgen hade Sveriges Lärarstudenter, en av landets största studentorganisationer, sin kongress i Göteborg. Under helgen beslutades det om bland annat att verka för att säkerställa en kvalitativ VFU och för en koncentrering av landets lärarutbildningar till färre lärosäten. Man röstade även fram en ny styrelse, där Adam Kedert, 27, ämneslärarstudent vid Uppsala universitet, fick förnyat förtroende som ordförande.
Fyra av tio saknar rätt utbildning i förskolan14.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Över 40 procent av personalen i förskolan saknar rätt utbildning. - Det är alarmerande. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Stoppa angiverilagen – Manifestation Sergels torg18.10.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Facken i välfärden samlar alla som är emot Tidöavtalets förslag om att införa en informationsplikt, på Sergels Torg i Stockholm den 23:e oktober klockan 17–18.
Sveriges Lärare: Därför slås elever ut26.9.2024 11:07:25 CEST | Pressmeddelande
– Det är mycket allvarligt och nedslående att betygsresultaten i årskurs 9 försvagas och behörigheten till gymnasiet sjunker. Det beror bland annat på att elever som behöver särskilt stöd inte får det, säger Anna Olskog, förbundsordförande Sveriges Lärare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum