Sveriges Lärare

Fyra av tio saknar rätt utbildning i förskolan

Dela

Över 40 procent av personalen i förskolan saknar rätt utbildning. 
- Det är alarmerande. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Anna Olskog, ordförande, Sveriges Lärare
Anna Olskog, ordförande, Sveriges Lärare Sven Jansson Inga restriktioner

Över 40.000 som är anställda i förskolan i Sverige saknar rätt utbildning, det vill säga har varken förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Det råder också stor brist på förskollärare. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt. 

För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av personalen ha förskollärarexamen. Men det är bara tre kommuner i hela Sverige som når den nivån.

– Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Stora regionala skillnader

I landet som helhet är det bara 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen. Det innebär att det saknas nästan 26.000 behöriga lärare i förskolan. 

– Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan ramtida skolgång, säger Anna Olskog. 

Det finns stora regionala skillnader. I flera kommuner är det uppemot två tredjedelar av personalen som saknar rätt utbildning – framför allt i kommuner som Norberg, Åre, Solna  och Storuman. 

Stort behov av planeringstid

Bristen på behörig personal är inte bara ett problem för barnen, utan också för de befintliga förskollärare som får ta ett mycket större ansvar. I en enkätundersökning bland medlemmarna i Sveriges Lärare svarade hela 86 procent av lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Därför är behovet av planeringstid skriande. 

– Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.

Tabell: Här saknar störst andel av personal i förskolan rätt utbildning


Anställda, andel (%) heltidstjänster med förskollärarexamen

Anställda, andel (%) heltidstjänster med viss pedagogisk utbildning

Anställda, andel (%) heltidstjänster med övrig utbildning

Saknar rätt utbildning /%)

Norberg

23

33

33

66

Lidingö

28

23

40

63

Solna

30

36

25

61

Danderyd

30

20

40

60

Åre

27

6

54

60

Upplands Väsby

25

34

25

59

Nacka

30

32

26

58

Täby

29

28

29

57

Ekerö

28

18

39

57

Storuman

26

15

42

57

Och så här ser det ut om man vänder på listan. Bäst siffror i: 

Anställda, andel (%) heltidstjänster med förskollärarexamen

Anställda, andel (%) heltidstjänster med viss pedagogisk utbildning

Anställda, andel (%) heltidstjänster med övrig utbildning

Saknar rätt utbildning (%)

Storfors

69

0

4

4

Vadstena

65

5

5

10

Överkalix

60

5

10

15

Piteå

59

7

8

15

Sölvesborg

53

3

12

15

Munkfors

61

3

13

16

Båstad

64

4

13

17

Töreboda

64

1

17

18

Habo

63

1

17

18

Grums

62

5

13

18

Källor

Alla statistikuppgifter kommer från Skolverket och avser år 2023.

Vi definierar andelen mer rätt utbildning som hela personalen, minus anställda med oavslutad pedagogisk högskoleutbildning eller gymnasial utbildning för arbete med barn, minus anställda med annan utbildning.

Behörighet definieras som andelen alla heltidstjänster i förskolan som innehas av personer med förskollärarexamen. 

Nyckelord

Kontakter

Följ Sveriges Lärare

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Sveriges Lärare

Adam Kedert omvald till Sveriges Lärarstudenters ordförande17.11.2024 15:19:22 CET | Pressmeddelande

I helgen hade Sveriges Lärarstudenter, en av landets största studentorganisationer, sin kongress i Göteborg. Under helgen beslutades det om bland annat att verka för att säkerställa en kvalitativ VFU och för en koncentrering av landets lärarutbildningar till färre lärosäten. Man röstade även fram en ny styrelse, där Adam Kedert, 27, ämneslärarstudent vid Uppsala universitet, fick förnyat förtroende som ordförande.

Sveriges Lärare om vinstutredningens tilläggsdirektiv: Systemfelen kräver fler åtgärder24.9.2024 11:05:19 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Lärare välkomnar regeringens planer på att göra det svårare för olämpliga personer att driva friskolor. Samtidigt går skolans systemfel inte att lösa enbart genom utökad kontroll. – Gör man inget åt systemfelen är utökad kontroll bara en plåsteråtgärd. Sveriges Lärare har mycket högt ställda förväntningar på det systemskifte regeringen har utlovat, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye