Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Studien visar bland annat att:
-
Den generella uppfattningen om Sverige är positiv, men med vissa skiftningar
Bilden av Sverige i Norden är fortsatt positiv. Norge och Danmark har dock en mindre andel positiva jämfört med 2020, men en större andel neutrala. I Finland och Island finns en mer fördelaktig bild och skiftet är det motsatta: mindre neutralt och mer positivt. Ungefär en av fem anger att de har fått en försämrad bild, samtidigt är det fler jämfört med 2020 som svarar att de har fått en förbättrad bild. Mest positiv bild av Sverige har Island. -
Kännedomen har höjts sedan 2020
Den självskattade kännedomen om Sverige ökar i samtliga nordiska länder. Hela 68-89 % kan namnge ett svenskt företag, särskilt Volvo och Ikea är mycket kända. Mest kännedom om svenska varumärken fanns på Island och lägst i Danmark. Mellan 25 och 42 % kan namnge en politisk ledare, mest vanligt att man kände till en politisk ledare var det på Island och minst i Danmark. -
Medierapporteringen har tydliga teman
Artiklar om kriminalitet och brottslighet, sport och Sveriges utrikespolitik utgör mer än hälften av alla publicerade redaktionella artiklar i samtliga länder.
Sammanfattning av de dominerande ämnena:
-
Kriminalitet, i de nordiska länderna handlade hela 44-61% av artiklarna om det. Finland hade högst rapportering och Danmark lägst.
-
Migration, 28-49% handlade om det. Högst rapportering fanns på Island och lägst i Danmark.
-
Sport, 14-31% av artiklarna handlade om sport, där låg Finland högst och Danmark lägst.
-
Internationella relationer, 14-24% handlade om internationella relationer. Där var det flest artiklar på Island och minst antal i Danmark. Nato- och försvarsfrågor var särskilt framträdande i Finland som en följd av Sverige och Finlands inträden i försvarsalliansen.
- Att våra nordiska grannländer har en god bild av Sverige är helt avgörande för våra relationer. Det gäller för såväl handel- som säkerhetspolitiska frågor. Det är särskilt glädjande att se att kännedomen om Sverige och svenska varumärken är så hög och att viljan att interagera på olika sätt med Sverige ökar. säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för SI
Läs hela studien här.
Om studien: Svenska institutet (SI) har genomfört en studie av Sverigebilden i Danmark, Finland, Island och Norge. Studien har genomförts under maj – juni 2024 och bygger på intervjuer med 3 915 respondenter. Studien undersöker hur väl man känner till Sverige, attityden till Sverige samt vilken information man tagit del av om Sverige. Studien undersöker också porträtteringen av Sverige i Norden de senaste 10 åren. Den här studien är en uppföljande studie om Sverigebilden i Norden, som släpptes 2021.
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press OfficerSvenska institutet
Tel:08 410 186 72hanna.hessling@si.seBilder

Dokument
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Sverige behåller topposition i global rankning – starkt internationellt anseende enligt Nation Brands Index 202517.10.2025 07:58:19 CEST | Pressmeddelande
Sveriges internationella anseende står sig starkt. I årets upplaga av Anholt Nation Brands Index (NBI), ett index som undersöker världens främsta nationsvarumärken rankas Sverige på plats 9 av 50 länder – en fortsatt topposition som en världens mest respekterade nationer.
Ny nationell satsning med näringsliv och offentliga aktörer ska attrahera internationell spetskompetens29.9.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att möta det växande behovet av kvalificerad arbetskraft instiftar Svenska institutet i dag nätverket Team Sweden Talent Attraction med en rådgivande grupp med representanter från näringsliv, regioner och myndigheter. Syftet är att stärka Sveriges position som karriärdestination för internationella talanger och därmed öka vår globala konkurrenskraft.
SI i Almedalen 202523.6.2025 11:22:47 CEST | Pressmeddelande
Talangattraktion och den nya strategin för en starkare Sverigebild i utlandet är fokus för SIs seminarier i Almedalen 2025.
GreenIron tilldelas Pioneer Prize 202514.5.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag, under Sveriges nationella dag på världsutställningen Expo 2025 i Osaka, tillkännagavs vinnaren av det nyinstiftade innovationspriset Pioneer Prize – the beauty of Swedish innovation.
Svensk tech fortsätter trotsa lågkonjunkturen6.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trots fortsatt global ekonomisk osäkerhet visar svenska startups fortsatt styrka – och investeringsviljan består. Under 2024 reste svenska startups sammanlagt 2,4 miljarder euro i riskkapital, och Sverige fortsätter att ligga i topp för riskkapitalinvesteringar per capita i Europa. Idag lanseras den nya rapporten State of the Swedish Tech Ecosystem 2025, framtagen av Dealroom tillsammans med Business Sweden, Energimyndigheten, Svenska institutet, Tillväxtverket, Vinnova och SISP.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum