Stort intresse att bygga bostäder på Bromma flygplats
Det finns ett mycket stort intresse bland byggaktörer att bygga bostäder på den mark där Bromma flygplats i Stockholm ligger. Det visar en enkät som Naturskyddsföreningen genomfört. Elva stora aktörer är intresserade att bygga om marken blir tillgänglig för stadsutveckling.
– Det är stor bostadsbrist och brist på byggbar mark i Stockholm. Att fortsätta driva en stor flygplats mitt i Stockholms regionkärna är både klimatpåverkande och slöseri med viktig yta. Nu är det dags att regeringen släpper taget om flygplatsen och upplåter marken till människors vardag i stället, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen har frågat Sveriges största byggaktörer om de vill bygga bostäder på Bromma flygplats, och gensvaret var mycket positivt. Elva stora aktörer, bland annat Svenska bostäder, Riksbyggen och Skanska är intresserade av att bygga bostäder på marken.
Bromma flygplats är det i särklass största byggbara området i Stockholms regionkärna. Här finns möjlighet att skapa en levande stadsmiljö för 50 000 människor på redan exploaterad mark, i stället för att ta naturmark i anspråk. Det område som idag arrenderas från staden för flygplatsen är 130 hektar stort, vilket är ungefär lika stort som stadsdelen Kungsholmen.
Det finns även ett omfattande område utanför flygplatsen som idag har begränsningar för byggande med anledning av bland annat buller och restriktioner för maximal höjd på byggnader. Uppskattningar indikerar att cirka 22 500 nya bostäder skulle kunna möjliggöras inom hela området då flygplatsen avvecklas.
Swedavia som driver flygplatsen har uttryckligen sagt att det inte är affärsmässigt motiverat att fortsätta driva Bromma flygplats vidare och att flyget ryms på Arlanda. Stockholms stad har tydligt uttryckt att de vill säga upp avtalet som upphör år 2038, och har inlett planarbetet för en ny stadsdel med plats för stadens växande befolkning. Men för att kontraktet ska upphöra och området bli byggbart så krävs även ett regeringsbeslut om att säga upp statens del av avtalet.
– Både Swedavia och Stockholms Stad har sagt att de vill lägga ned flygplatsen. Med vår undersökning står det klart att det finns ett stort intresse för att bygga bostäder, så nu är det dags för regeringen att släppa taget om Stockholms mark, säger Anders Tranberg, ordförande i Stockholms Naturskyddsförening.
I området finns det farliga markföroreningar. I kontraktet är det reglerat att Swedavia ska återlämna området sanerat till en nivå som tillåter industriverksamhet. Staden kan sedan välja att sanera vidare marken till en nivå som passar för bostäder. Sådana kostnader brukar normalt täckas av exploateringsavgifter som byggföretagen betalar som en del av byggkostnaderna.
Bromma flygplats invigdes 1936 och har sedan dess trafikerats av såväl civilflyg som inrikes- och utrikestrafik. Under 1960- och 1970-talen flyttades alltmer trafik över till Arlanda och sedan dess har inrikesflyget varit dominerande på Bromma.
Följande aktörer är intresserade att bygga om marken på Bromma flygplats blir tillgänglig för stadsutveckling:
Besqab
Bonava
Botrygg
HSB
JM
K2A
OBOS
Riksbyggen
Skanska
SKB
Svenska Bostäder
Sammanställningen av enkäten har genomförts av Robin Nuruzzaman på uppdrag av Naturskyddsföreningen, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län och Stockholms Naturskyddsförening.
Kontaktperson Stockholms Naturskyddsförening:
Anders Tranberg, ordförande Stockholms Naturskyddsförening
Telefon: 073-7246307
anders.tranberg@naturskyddsföreningen.se
Kontaktperson Naturskyddsföreningen i Stockholms län:
Lena Vängstam, ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Telefon: 070-1-30092
lena.vangstaom@naturskyddsforeningen.se
Kontakter
Petra HolgerssonPressekreterare
Tel:072-565 44 05petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se
Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.
Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.
Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.
Följ Naturskyddsföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen
Kraftig kritik mot förslaget att ta bort beteskravet för mjölkkor1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag är den sista dagen att lämna in remissvar på utredningen ”Animalieproduktion med hög konkurrenskraft och gott djurskydd”. Naturskyddsföreningen motsätter sig starkt utredningens förslag att ta bort beteskravet för mjölkkor i lösdrift. I stället föreslår föreningen att befintliga ersättningssystem ska ses över, så att lönsamheten för betesbaserad produktion kan öka. Naturskyddsföreningen föreslår också att incitament skapas för att hålla en större andel djur på bete.
Sofia Fjellestad ny marknadschef på Naturskyddsföreningen31.3.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Naturskyddsföreningens rikskansli har rekryterat Sofia Fjellestad som ny chef för marknadsavdelningen. Sofia kommer närmast från en tjänst som avdelningschef för insamling och marknad på Amnesty International, där hon arbetat med insamling, engagemang och kommunikation de senaste tio åren. Hon tillträder sin tjänst den 1 april.
Kravet på SEB: ”Sluta låna ut pengar till oljebolag!”28.3.2025 09:56:05 CET | Pressmeddelande
Swedbank, Handelsbanken och Danske Bank har redan slutat men banken med störst fossila affärer kvarstår – SEB. Nu har Naturskyddsföreningen lämnat in en motion på SEB:s bolagsstämma med krav om att banken slutar låna ut pengar till fossilbolag som expanderar sin utvinning i strid med Parisavtalet.
Mångmiljardlån till ny kärnkraft försenar klimatomställningen27.3.2025 13:55:53 CET | Pressmeddelande
Naturskyddsföreningen ställer sig mycket kritisk till att regeringen och SD vill sjösätta subventionerade mångmiljardlån till ny kärnkraft. Enligt Naturskyddsföreningens beräkningar riskerar en satsning på ny kärnkraft tränga ut förnybar elproduktion, vilket kan resultera i över tvåhundra miljoner ton högre koldioxidutsläpp.
Här är Sveriges fulaste parkeringsplats 202527.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges fulaste parkeringsplats år 2025 är korad. Första plats intas av Norrtäljes infartsparkering vid handelsplatsen NorrteljePorten. Parkeringen är ett typiskt exempel på en enorm parkeringsplats vid ett externt köpcentrum. Syftet med tävlingen är att lyfta fram hur stora ytor bilarna tar i anspråk i vår miljö och hur det påverkar naturen och människors livsmiljö.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum