Stort intresse att bygga bostäder på Bromma flygplats
Det finns ett mycket stort intresse bland byggaktörer att bygga bostäder på den mark där Bromma flygplats i Stockholm ligger. Det visar en enkät som Naturskyddsföreningen genomfört. Elva stora aktörer är intresserade att bygga om marken blir tillgänglig för stadsutveckling.
– Det är stor bostadsbrist och brist på byggbar mark i Stockholm. Att fortsätta driva en stor flygplats mitt i Stockholms regionkärna är både klimatpåverkande och slöseri med viktig yta. Nu är det dags att regeringen släpper taget om flygplatsen och upplåter marken till människors vardag i stället, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen har frågat Sveriges största byggaktörer om de vill bygga bostäder på Bromma flygplats, och gensvaret var mycket positivt. Elva stora aktörer, bland annat Svenska bostäder, Riksbyggen och Skanska är intresserade av att bygga bostäder på marken.
Bromma flygplats är det i särklass största byggbara området i Stockholms regionkärna. Här finns möjlighet att skapa en levande stadsmiljö för 50 000 människor på redan exploaterad mark, i stället för att ta naturmark i anspråk. Det område som idag arrenderas från staden för flygplatsen är 130 hektar stort, vilket är ungefär lika stort som stadsdelen Kungsholmen.
Det finns även ett omfattande område utanför flygplatsen som idag har begränsningar för byggande med anledning av bland annat buller och restriktioner för maximal höjd på byggnader. Uppskattningar indikerar att cirka 22 500 nya bostäder skulle kunna möjliggöras inom hela området då flygplatsen avvecklas.
Swedavia som driver flygplatsen har uttryckligen sagt att det inte är affärsmässigt motiverat att fortsätta driva Bromma flygplats vidare och att flyget ryms på Arlanda. Stockholms stad har tydligt uttryckt att de vill säga upp avtalet som upphör år 2038, och har inlett planarbetet för en ny stadsdel med plats för stadens växande befolkning. Men för att kontraktet ska upphöra och området bli byggbart så krävs även ett regeringsbeslut om att säga upp statens del av avtalet.
– Både Swedavia och Stockholms Stad har sagt att de vill lägga ned flygplatsen. Med vår undersökning står det klart att det finns ett stort intresse för att bygga bostäder, så nu är det dags för regeringen att släppa taget om Stockholms mark, säger Anders Tranberg, ordförande i Stockholms Naturskyddsförening.
I området finns det farliga markföroreningar. I kontraktet är det reglerat att Swedavia ska återlämna området sanerat till en nivå som tillåter industriverksamhet. Staden kan sedan välja att sanera vidare marken till en nivå som passar för bostäder. Sådana kostnader brukar normalt täckas av exploateringsavgifter som byggföretagen betalar som en del av byggkostnaderna.
Bromma flygplats invigdes 1936 och har sedan dess trafikerats av såväl civilflyg som inrikes- och utrikestrafik. Under 1960- och 1970-talen flyttades alltmer trafik över till Arlanda och sedan dess har inrikesflyget varit dominerande på Bromma.
Följande aktörer är intresserade att bygga om marken på Bromma flygplats blir tillgänglig för stadsutveckling:
Besqab
Bonava
Botrygg
HSB
JM
K2A
OBOS
Riksbyggen
Skanska
SKB
Svenska Bostäder
Sammanställningen av enkäten har genomförts av Robin Nuruzzaman på uppdrag av Naturskyddsföreningen, Naturskyddsföreningen i Stockholms Län och Stockholms Naturskyddsförening.
Kontaktperson Stockholms Naturskyddsförening:
Anders Tranberg, ordförande Stockholms Naturskyddsförening
Telefon: 073-7246307
anders.tranberg@naturskyddsföreningen.se
Kontaktperson Naturskyddsföreningen i Stockholms län:
Lena Vängstam, ordförande, Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Telefon: 070-1-30092
lena.vangstaom@naturskyddsforeningen.se
Kontakter
Petra HolgerssonPressekreterare
Tel:072-565 44 05petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se
Naturskyddsföreningen är Sveriges största miljöorganisation och en folkrörelse som sedan 1909 står upp för naturen.
Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.
Klimat, skog, jordbruk, miljögifter, vatten, hav och hållbar konsumtion är våra viktigaste arbetsområden. Bra Miljöval är vår miljömärkning och Sveriges Natur vår medlemstidning.
Följ Naturskyddsföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Naturskyddsföreningen
Julgran – vilken ska jag välja? Naturskyddsföreningen reder ut10.12.2025 07:51:08 CET | Pressmeddelande
En bra gran ur miljösynpunkt är en KRAV-märkt gran. Ett annat bra alternativ är att försöka få tag på en ”vild gran” från skogen, men då behövs såklart markägarens tillstånd. Om dessa alternativ inte finns är den bästa granen en svensk rödgran, och om möjligt en närodlad sådan.
Ny rapport: Sverige eldar för kråkorna9.12.2025 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Att effektivisera energianvändningen i Sverige är utan tvekan det bästa verktyget för att ställa om energisystemet och få ner klimatutsläppen. Den mängd el som kan frigöras genom effektivisering är många gånger högre än den el som kan produceras i två planerade vindkrafts- och kärnkraftsprojekt. Men trots EU-regler saknas det svensk politik för att effektivisera. Samtidigt förbrukar svensken nästan dubbelt så mycket hushållsel som den genomsnittliga EU-medborgaren. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen.
Överklagar vargjakten i samtliga län: ”Bryter mot lagen”8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag överklagar Naturskyddsföreningen länsstyrelsernas beslut om licensjakt på varg i samtliga berörda län och kräver att den planerade jakten stoppas. Jakten bygger på felaktiga grunder och om besluten inte dras tillbaka riskerar vargpopulationen att minskas till farligt låga nivåer.
Pressinbjudan till MR-dagarna: En auktoritär utveckling i omvärlden - hur står civilsamhället pall?5.12.2025 13:18:39 CET | Pressmeddelande
Välkommen till Naturskyddsföreningens evenemang på Mänskliga rättighetsdagarna i Kistamässan, 9-10 december. En auktoritär utveckling har pågått det senaste decenniet och nu lever 71 procent av världens befolkning i auktoritära stater. Sverige ligger fortfarande högt i demokratirankningar, men även här ökar desinformation, hat och misstänkliggörande av civilsamhället. Hur påverkas demokratin när civilsamhällets handlingsutrymme begränsas och klimataktivister utsätts för allt hårdare repressalier?
Rättegång om motortrafikleden Tvärförbindelse Södertörn4.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Onsdagen den 10 december hålls muntlig förhandling i målet om motortrafikleden ”Tvärförbindelse Södertörn” i Högsta förvaltningsdomstolen. Naturskyddsföreningen har begärt rättsprövning av regeringens besked att tillåta bygget. Under förhandlingen kommer Naturskyddsföreningens jurister närmare förklara grunderna till varför regeringens tillstånd till Tvärförbindelse Södertörn i Stockholm inte är förenlig med lagstiftningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum