Digitalt utanförskap skapar klyftor – nu uppmanar Elgiganten fler att agera
Idag släpper Elgiganten en ny rapport som visar hur utbrett det digitala utanförskapet är, och att kostnaden för teknik är en del i detta. För att öka den digitala inkluderingen bör momsen på reparationer av hemelektronik sänkas, så att få fler har råd med teknik, menar Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det är 32 procent av svenskarna som svarar att de upplever en så kallad teknisk klasskillnad, en ökning jämfört med förra året och högst i hela Norden. Det innebär att man upplever en digital klyfta i samhället, vilket i sin tur kan förstärka det digitala utanförskapet över tid. Det visar en färsk undersökning från YouGov som är genomförd på uppdrag av Elgigantens årliga rapport: Digitalt utanförskap.
- Alla i aktörer i samhället behöver göra mer för att motverka det digitala utanförskapet, att sänka momsen på reparationer av hemelektronik vore exempelvis ett steg i rätt riktning, så att fler har råd med teknik och allt vad det innebär, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Drygt en tredjedel av de tillfrågade i år svarar att tekniken har blivit så utmanande att det är svårt att hänga med, en ökning jämfört med 2023. Att den snabba digitaliseringen får konsekvenser för dem som inte har tillgång till den nya tekniken märks i rapporten och här blir det också tydligt hur utvecklingen av artificiell intelligens, AI, bekymrar. Var fjärde svensk svarar att man är orolig över utvecklingen av AI.
Barn och äldre är utsatta grupper när det kommer till digitalt utanförskap och därför stöttar Elgiganten löpande organisationer som exempelvis Barnens Dator, Läxhjälpen, Maskrosbarn, Stadsmissionen och Majblomman.
- Tekniken är en magisk värld som gör livet lättare på många sätt. Men för den som inte har tillgång till tekniken, eller inte förstår den, hamnar man utanför och känner sig inte inkluderad i samhället. Vår förhoppning är att det genomförs digitala satsningar också på skolor och bibliotek framöver, det är en av våra uppmaningar som vi nämner i rapporten, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.
Om rapporten
Rapporten Digitalt Utanförskap ges ut årligen sedan 2008 och genomförs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Undersökningen handlar om attityder, kunskap och användning kopplad till teknik och elektroniska produkter i hemmet. Rapporten är en del av Elgigantens arbete för att säkerställa att ingen hamnar utanför i den snabba tekniska utvecklingen. Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov i april 2024, och inkluderar 4023 respondenter över 18 år.
Vad är digitalt utanförskap?
Människor som saknar kunskap, eller tillgång till ny teknik, riskerar att hamna i ett så kallat digitalt utanförskap. Då uppstår det klyftor mellan dessa samhällsgrupper.
Läs hela rapporten här: https://www.elgiganten.se/hallbarhet/digitalt-utanforskap-rapport
Nyckelord
Kontakter
Respina GholiniaPR and Communications Manager
Gäller endast pressförfrågningar från media. För övriga frågor och kundärenden vänligen kontakta kundtjänst.
Länkar
Följ Elgiganten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Elgiganten
Black Friday-succé för Elgiganten – ökar omsättningen med 20 procent1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Trots rapporter om en dämpad Black Friday i Sverige visar Elgiganten motsatsen. Årets kampanj blev den starkaste någonsin för hemelektronikkedjan, med en omsättningsökning på 20 procent. Vad som drivit omsättningen har varit en kombination av attraktiva erbjudanden, hög tillgänglighet och ett starkt intresse hos svenskarna att uppgradera hemmet med ny teknik.
Elgiganten ser rekordförsäljning av komponenter under Black Friday27.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Under årets Black Friday ser Elgiganten en historisk trend: årets satsning på komponenter för att bygga egna gamingdatorer har visat sig vara helt rätt. Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer. Samtidigt slår gamingmarknaden rekord i Sverige och globalt.
Så handlar svenskarna under årets Black Friday17.11.2025 10:49:17 CET | Pressmeddelande
Baserat på en omfattande analys av egna försäljningssiffror och söktrender ser Elgiganten tydliga mönster inför årets Black Friday. Företaget väntar sig upp till tio gånger högre försäljning än under en vanlig helg. Fjolårets succé med slutsålda robotdammsugare väntas upprepas, samtidigt som fler kunder satsar på kvalitet och teknik som håller över tid.
Smarta hälsoringen utsedd till Årets Pryl 202612.11.2025 16:36:15 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationen för hemelektronik, ElektronikBranschen, har utsett den smarta hälsoringen till Årets Pryl 2026. Priset lyfter fram innovation, hållbarhet och trender inom hemelektronik. Bakom utnämningen står en jury med representanter från branschen, däribland Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Bak-Sverige går till val – dags att rösta fram Hela Sveriges Bakverk12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hur smakar Norrbotten? Östergötland? Närke? Småland? Tillsammans med måltidshistorikern Richard Tellström lanserar Epoq, Elgigantens köksvarumärke, initiativet Hela Sveriges Bakverk – en hyllning till landets baktradition och de lokala bakverk som berättar en historia om platsen de kommer ifrån. Här bjuds svenska folket in att rösta fram vilket bakverk som bäst representerar just deras landskap.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum