Aftonbladet lanserar valbibel – gratis för Sveriges elever
Aftonbladet har låtit Sportbladet ta sig an årets viktigaste match. Resultat: över ett halvt kilo Valbibel. 252 fullmatade sidor med allt läsarna behöver veta inför riksdagsvalet. Landets alla skolor får gratis tillgång till Valbibeln som e-tidning.

I fullmatade ”biblar” berättar Sportbladets journalister vanligtvis allt om matcherna, lagen och de stora ligornas största utmaningar. Nu tar de bibel-konceptet till en ny arena – politikens. Den nya bibeln väger 512 gram, har 1 097 bilder och 1 102 texter. Det är 892 649 tecken fördelade över 252 faktaspäckade sidor och den tar sig an riksdagsvalet som vore det ett OS med Aftonbladets reportrar och profiler som Andreas Cervenka, My Rohwedder och Lena Mellin. Valbibeln kompletterar Aftonbladets övriga valbevakning med sitt unika anslag.
– Vi var nyfikna på att se vad som hände om Sportbladets finurliga och lekfulla journalistik, nördiga tonalitet och briljanta pennor tog sig an en ny liga tillsammans med erfarna reportrar från nyhetsredaktionen. Det blev precis så bra som vi önskat, säger Erika Scott, redaktionell printchef.
Aftonbladets valbibel innehåller all fakta om de politiska partierna man behöver veta, rättvist presenterat parti för parti och varvat med expertanalyser och specialreportrar som djupdyker i viktiga ämnesområden som ekonomi, försvar, sjuk-, äldrevård och pensioner.
Allt presenterat på ett lättbegripligt och underhållande manér, Sportbladets signum.
Sportbladet har producerat sportbiblar sedan fotbolls-EM 2008. Förra året publicerades 17 biblar där OS och EM väckte störst intresse.
– I dagens mediebrus är det svårt att hitta djuplodande journalistik – om alla partier och alla valfrågor – på ett och samma ställe. Här fick vi en möjlighet att ändra på det. Vi kände samtidigt att det var vår demokratiska skyldighet att ta oss an valet som om det vore ett OS. Det finns många likheter mellan sport och politik: laguppställningar, statistik och taktik, säger Sportbladets Johan Larsson som är redaktör och ligger bakom idén.
Målgruppen är inte bara drygt 7,7 miljoner intresserade väljare i allmänhet. Fokus har också lagts på att göra bibeln relevant för Sveriges skolelever och förstagångsväljarna. Därför erbjuds landets elever att utan kostnad ta del av hela ”Valbibeln” som e-tidning.
– Vi hoppas att bibeln kan bli ett diskussionsunderlag i klassrummen och i skolkorridorerna, men också vid kaffemaskinen på jobbet och middagsbordet hemma. Det här är unikt folkbildande, säger Erika Scott.
Läsarna får bland annat möta förstagångsväljaren Greta Thunberg och ta del av vad partierna tycker i väljarnas viktigaste frågor. De får också allt från Lena Mellins plusbetyg på partiledarna, analyser av statsvetare till enkla och begripliga förklaringar av Sveriges politiska system.
Aftonbladets ”Valbibeln” finns i butik från och med imorgon, den 23 augusti till och med valdagen den 11 september. Pris i butik: 79 kronor. Valbibeln finns också som e-tidning i Aftonbladet Plus och innehållet publiceras på sajten för alla Plus-prenumeranter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Larsson, redaktör för Valbibeln. Telefon: 070-423 11 64. E-post: johan.larsson@aftonbladet.se.
Erika Scott, redaktionell printchef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum