Henrik Torehammar tar plats i Politiken
I går publicerades hans första kommenterande artikel i Svenska Dagbladet. I dag gör Henrik Torehammar premiär som en av tre medlemmar i SvD-podden Politiken. Tillsammans med profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson ska han leda lyssnarna genom politikens korridorer, analysera och ge nya perspektiv.

– Det är otroligt roligt att äntligen få börja skriva för Svenska Dagbladets läsare – och fantastiskt att också få möjlighet att vara med och utveckla SvD:s politikpodd. Maggie och Torbjörn är två av landets främsta politikreportrar, jag ska göra mitt bästa för att matcha dem i studion, säger Henrik Torehammar.
Det är första gången Henrik Torehammar är med i Politiken, men inte första gången han gör politikpodd. För många är han en välkänd radioröst, han kommer närmast från Sveriges Radio, och var en av dem som var med och byggde upp SR:s podd Det politiska spelet.
– Ända sedan det blev klart att Henrik Torehammar skulle komma till oss på SvD som inrikespolitisk kommentator har jag fått frågan om han inte ska ansluta till poddgänget också. Nu när han har anslutit till redaktionen är jag väldigt glad att vi kan säga att så blir det. Henrik kommer att komplettera Maggie och Torbjörn på ett spännande sätt, säger Erik Hedtjärn, chef för SvD:s politikredaktion.
I avsnittet som publiceras i eftermiddag, djupdyker trion i Centerpartiet och beskedet från Annie Lööf att hon backar Magdalena Andersson som statsminister och själv vill sitta i regering – samt de nu allt mer frekventa valaffischerna.
– Det ska bli underbart att ha Henrik Torehammar i poddstudion. Han har en unik energi och en djup politisk kunskap, som kommer glädja Politikens lyssnare, säger Maggie Strömberg.
Politiken publiceras onsdagar vid 16-tiden. Det finns här på SvD.se och där poddar finns.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef SvD:s politikredaktion. Telefon: 070-788 77 01. E-post:erik.hedtjarn@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum