Glädjande besked om att orkestern ska vara kvar i Operahuset

»Det är positivt att regeringen hörsammar Operans krav om att hela den konstnärliga verksamheten måste hålla ihop och att även orkestern måste kunna vara kvar i Operahuset. Ett mycket glädjande besked som visar att politikerna tar frågan om Operahusets framtid på allvar och att man har lyssnat på oss och publiken,  säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren.

Fredrik Lindgren, vd Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder

Ombyggnaden av Operahuset beräknas börja under 2026.

»Vi vill alltjämt se en större påbyggnad av Operahuset med en ny, öppen entré mot Kungsträdgården, en större andra scen samt nya funktionella balettsalar. Vi är dessutom redo att utöver den statliga finansieringen söka alternativ finansiering ihop med privatpersoner, företag och stiftelser«, säger Fredrik Lindgren.

Under tiden för ombyggnaden av Operahuset planerar vi för att Kungliga Operans verksamhet ska pågå i andra lokaler. Vilka lokaler det blir är hittills inte klart och Fredrik Lindgren efterlyser ett större engagemang från SFV i frågan.

»Nu behövs omgående en tydlig plan för hur verksamheten ska bedrivas under renoveringsperioden. Här behöver SFV som hyresvärd ta sitt ansvar. SFV har meddelat att Operahuset kommer att behöva stängas under fem år för renovering från och med andra halvåret 2026 – då får SFV också presentera en plan för hur hyror och lokaler ska lösas«, säger Fredrik Lindgren.

Fredrik Lindgren, vd Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett och grundades av Gustav III 1773. Hos oss upplever du föreställningar i världsklass. Vi bjuder på starka känslor, tyll, tåspets och tragik med Kungliga Operans solister, Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Baletten samt övriga medarbetare på och bakom scenen.

Kungliga Operan och Dramaten samverkar i Almedalen30.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under årets politikerdagar i Almedalen medverkar Kungliga Operan och Dramaten för första gången tillsammans. Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren och Dramatens vd Kitte Wagner deltar i tre olika panelsamtal och debatter. På tisdagen deltar de tillsammans med Fabeges vd Stefan Dahlbo och hotellägaren Petter Stordalen i ett samtal om kulturens roll för attraktiva städer. På onsdagen arrangeras två evenemang på Länsteatern i Visby; på morgonen är temat utredningen av en ny hyresmodell för de statliga kulturscenerna, efter lunch handlar det om privat finansiering av kulturlivet.

2024 års stipendiater från Hans Björklunds och Hedbergska stipendiefonder har utsetts28.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Hans Björklund var en stor beundrare av alla konstformer och hans önskan var att stipendium årligen ska utdelas från hans minnesfond till personer verksamma inom operans värld. Hans stiftelse Hans Björklunds stipendiefond förvaltas av Kungliga Operan och delar i år ut stipendier till fyra talangfulla personer med arbetsfält inom opera. Stipendieutdelningen äger rum idag, på Kungliga Operan.