Dubbla SM-guld till Partille i bowlingens 3-manna

SM i 3-manna i bowling avgjordes under onsdagen i Västerås. Det blev guld till Partille både på dam- och herrsidan genom Team X-Calibur och Team Pergamon. Det var första SM-guldet i 3-manna för alla spelare i båda lagen.
– Jättekul att vi kunde dra det längsta strået idag, säger Hanna Engberg i Team X-Calibur.

Det blev dubbla SM-guld till Partille vid SM i 3-manna genom Team X-Calibur och Team Pergamon. Foto: Svenska Bowlingförbundet

Tre damlag och tre herrlag hade gått vidare till de avgörande stegfinalerna under SM-veckan i Västerås. Damerna var först ut i Bellevuestadion där Team X-Calibur fick ta sig an BK Hallandia i semifinalen. Matcherna i stegfinalen spelades över 2 serier bakers. X-Calibur fick revansch från finalförlusten mot Hallandia från 2017 och vann matchen övertygande med 463-369 (230-192, 233-177).
– Vi bowlade så himla bra i semifinalen och det var en trygghet att ha med sig det till finalen, säger Hanna Engberg i X-Calibur.

I finalen väntade BK Femtionian som hade avancerat direkt till guldmatchen efter att ha blivit etta i finalomgång 2 i maj. Första serien blev jämn där Femtionian var starkast och de tog till sist hem den med 192-183. I andra serien hade båda lagen problem att få med sig käglorna men X-Calibur fick med sig flest och vände på matchen. Hanna Engberg avslutade för X-Calibur och hon säkrade guldet för Partillelaget med en strike vid första slaget i sista rutan.
– Jätteskönt att kunna avgöra och stå emot den press som blir när man är sista spelare ut, säger Hanna Engberg.

X-Calibur vann den andra serien med 176-150 och finalen med totalt 359-342.
– Riktigt kul att vi kunde dra det längsta strået i en match där väldigt mycket kan hända. Vi stötte på problem i finalen men vi pratade ihop oss och löste det.
Vad framförallt är det som gör att ni lyckas vända på finalen?
– Vi fortsatte att hålla oss lugna och gnetade på. Det hade varit skillnad om de var många poäng före oss men det var bara att försöka hålla ihop det i andra serien och vi kommunicerade bra i laget.

2018 var senast som X-Calibur vann SM-guld 3-manna men för årets guldtrio: Hanna Engberg, Josefin Hermansson och Victoria Johansson var det första SM-titeln i 3-manna. För två år sedan blev det finalförlust mot Spader Dam och den gången var både Josefin Hermansson och Hanna Engberg med.
– Det känns otroligt bra att kunna vinna den här gången. Vi har en fantastisk gemenskap och det är väldigt kul att tillhöra vårt lag. Det här blev ett väldigt fint avslut på en lång säsong, säger Hanna Engberg.

Herrarnas stegfinal inleddes med ett klassiskt rivalmöte mellan Team Pergamon och Team Clan. Likt SM-finalen i 8-manna i maj så gick Pergamon vinnande ur kampen efter att ha tagit hem semifinalen med 475-395 (239-205, 236-190).

I finalen ställdes Partillelaget mot Stureby BK som gått direkt till final efter att ha blivit etta i finalomgång 2. Pergamon fortsatte att leverera fina serier i finalen och tog hem guldet efter vinst med 452-422 (227-213, 225-209).
– Det känns fantastiskt att vinna SM-guld. Vi hade ett väldigt fint samarbete. Vi tog inget för givet och visste samtidigt att vi inte hade något att förlora, säger Albin Gullstrand i Pergamon.

Pergamon mönstrade samma unga lag som vid de tidigare finalomgångarna och ingen av dem spelade vid SM-slutspelet i 8-manna för Pergamon. Landslagsprofilen Martin Larsen som inte var med vid de tidigare finalstegen agerade reserv samt stöttepelare under stegfinalen. Han fick se Zakarias Lindqvist, 18, säkra segern med en spärr i nionde rutan. Vårens juniorlandslagsspelare Albin Gullstrand, 18, kunde sedan slå in de de avlutande slagen under stort guldjubel.
– Det var häftigt att jag fick avsluta för laget både i de tidigare finalomgångarna och idag. Det är kul att de litar på mig. Jag har varit reserv vid tre SM-slutspel (8-manna) så det känns underbart att få vara med och spela hem ett SM-guld den här gången. Vi gjorde jobbet som lag och det betydde mycket att ha Martin där bakom.

Likt för spelarna i X-Calibur så var det första SM-guldet i 3-manna för kvartetten i Pergamon.
– Alltid skönt med det första guldet och jag hoppas inte att det är det sista, säger Albin Gullstrand.

Topp 3 SM i 3-manna, damer
1. Team X-Calibur BK - Victoria Johansson, Hanna Engberg, Josefin Hermansson

2. BK Femtionian - Cajsa Wegner, Ottilia Gunnarsson, Jenny Wegner

3. BK Hallandia - Linnea Andersson, Yvonne Martinsson, Sanna Gustavsson, Sandra Granfeldt

Topp 3 SM i 3-manna, herrar

1. Team Pergamon BC - Martin Larsen, Albin Gullstrand, Zakarias Lindqvist, Jesper Jacobsen

2. Stureby BK - Marcus Tidbeck, Alex Joki, Jerry Ekman-Wogel, Robin Noberg

3. Team Clan Nässjö BK - Anton Persson, Alexander Tigerstrand, William Berggren, Pontus Andersson

Team X-Calibur är svenska mästare i 3-manna.
Team Pergamon vinner SM-guld i 3-manna på herrsidan.
Hanna Engberg
Albin Gullstrand
Dubbla guld till Partille.