Jobbland

Svenskar vill inte fuska med CV:t – fler ratar AI när de söker jobb

Åtta av tio svenskar har aldrig använt AI när de sökt jobb, det visar statistik från Jobbsökarstudien 2024 gjord av Jobbland. Den nya tekniken anses vara fusk och att ansökan blir för opersonlig.
”AI kommer att förändra rekryteringsmarknaden. Hur fort det kommer att gå beror på oss människor och hur vi lär oss använda verktyget”, säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

AI-teknologin har mer eller mindre rusat fram de senaste åren och allt fler använder verktyget i sin vardag. Globalt har en tjänst som ChatGPT upp mot 600 miljoner besökare i månaden. Men även om användningen av den nya tekniken blir alltmer vanlig finns fortsatt en svensk skepsis mot AI, inte minst inom jobbsökandet.

Enligt siffror från Jobbsökarstudien 2024, som gjorts av jobbsökmotorn Jobbland, har åtta av tio svenskar aldrig använt artificiell intelligens när de sökt jobb. Detta trots att 40 procent av alla respondenter svarat att ”skriva personligt brev” eller ”uppdatera mitt cv” är de största hindren till att man inte sökt ett jobb man hittat och varit intresserad av, något AI kan förenkla.

– Rekrytering i Sverige behöver effektiviseras för att spara tid och pengar, vilket gäller både arbetssökande och arbetsgivare. Många rekryterare anser, enligt en nationell rekryteringsundersökning Jobbland genomfört, att AI kommer göra det enklare att rangordna kandidater, samt att skriva jobbannonser. Men de är skeptiska till användning av AI-robotar för intervjuer, även om det förekommer hos vissa arbetsgivare idag, säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Moral påverkar användningen av AI
De jobbsökare som i studien angivit att de inte använt AI när de sökt jobb fick även följdfrågan om varför de avstått. Tre tydliga anledningar kom då fram i svaren från de 2 683  respondenterna: “att det anses vara opersonligt” (38 procent), “att det känns som fusk” (28 procent) eller att man “inte tänkt på att det överhuvudtaget gick att använda tekniken” (26 procent).

– Vi får inte glömma att AI fungerar efter hur den instrueras där det är den mänskliga intelligensen som är avgörande, inte den artificiella. Ger man inte verktyget tillräcklig detaljrikedom om dig och din karriär kommer resultatet kännas klichéartad och opersonlig. Det är enbart upp till dig som ger instruktionerna, säger Anita Rae.

Av de som däremot har tagit hjälp av artificiell intelligens när de sökt jobb svarade mer än var fjärde person (26 procent) att de hade sparat tid i processen genom att använda tekniken.

Fakta om Jobbsökarstudien 2024
Jobblands enkät om jobbsökande genomfördes i mars 2024 och hade 2 683 respondenter.

Har du någonsin använt AI för att söka jobb?

1. Nej, inte alls (79%)

2. Ja, genom att skapa/optimera personligt brev (6%)

3. Ja, genom att skapa/optimera mitt CV (6%)

4. Ja, genom arbetsgivarens ansökningssystem (chatt-robot i intervju etc) (2%)

5. Ja, genom annat är alternativen (2%)

6. Ja, genom att göra research på arbetsgivaren (1%)

7. Vill inte uppge (4%)

Flervalsfråga: Om du har använt AI för att skapa eller optimera CV och/eller personligt brev, vilket värde gav det dig?

1. Sparade mig tid (26%)

2. Ville låta mer professionell (18%)

3. Ville ha hjälp med rättstavning (13%)

4. Blev av med en uppgift som annars är tråkig (9%)

5. Det var på ett språk jag inte är flytande i (5%)

6. Annat (58%)

Flervalsfråga: Om du inte har använt AI för att skapa eller optimera CV och/eller personligt brev, varför avstod du?

1. Det känns opersonligt (40%)

2. Det kändes som fusk (28%)

3. Jag tänkte inte på att man kan använda AI för sådana uppgifter (26%)

4. Jag är inte intresserad av AI (21%)

5. Jag förstår inte hur man gör (16%)

6. Har inte tillgång till ett AI-verktyg (15%)

7. Min kunskap är bättre än AI-verktygen (12%)

8. Jag är emot/rädd för AI (6%)

9. Annat (17%)

Här kan du läsa 5 tips på hur ChatGPT kan hjälpa dig när du söker nytt jobb

Om oss

Jobbland.se är Sveriges moderna jobbsökarsajt och arbetslivsmedia. Vi erbjuder nyheter och tips om arbetsliv, jobbsökning och rekrytering. Jobbland är dessutom en ledande partner i Norden inom rekryteringsmarknadsföring. Genom vår drivkraft att utmana status quo i rekrytering har vi kunnat matcha över en miljon talanger med tusentals arbetsgivare.

Följ Jobbland

Senaste pressmeddelandena från Jobbland

Så kan Sverige tolka direktivet om lönetransparens10.6.2024 09:23:59 CEST | Pressmeddelande

Lön är en känslig fråga på arbetsmarknaden, samtidigt är det en av de viktigaste faktorerna när vi vill byta jobb. Nu har utredningen om genomförande av lönetransparensdirektivet publicerats, vilken föreslår att jobbsökare ska få information om lönen i tid för att en informerad löneförhandling ska kunna ske. Direktivet ska minska skillnaderna mellan mäns och kvinnors löner. “Lönetransparens bidrar till lika lön för likvärdigt arbete.” säger Anita Rae, vd på Jobbland Sverige.

Storsatsning i miljardbransch ska lösa den brinnande kompetenskrisen: ”Enorma problem väntar runt hörnet för näringslivet”23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bristen på kompetens på arbetsmarknaden växer och företagsledare oroar sig för verksamheternas framtid. För att möta krisen går svenska Keeparo och finska Duunitori Group nu ihop och ska hjälpa fler företag med employer branding och kompetensförsörjning. “Vi ser en enorm potential. Den växande kompetenskrisen kommer att kräva stora investeringar för arbetsgivare framåt”, säger Lisa Hasselström, vd på Keeparo.

Nu blir det enkelt att söka jobb på Sveriges bästa arbetsplatser16.5.2024 07:29:00 CEST | Pressmeddelande

En bra kultur blir allt viktigare i valet av arbetsplats, och nu kan man enkelt hitta arbetsgivare som erbjuder det. Lediga jobb hos Sveriges bästa arbetsplatser, certifierade och rankade av Great Place To Work, samlas för första gången via en ny söktjänst på Jobbland.se. ”Det här är nya sättet att söka jobb för alla som värderar en riktigt bra kultur”, säger Anita Rae, vd Jobbland Sverige.