Klart med ny vallachef för Svenska Skidskytteförbundet

Ulf Eriksson från Mora anställs som vallachef för Skidskytteförbundet.

Ulf Eriksson

De tre senaste säsongerna har Ulf jobbat som vallare åt japanska längdlandslaget och han har en gedigen erfarenhet av vallning på både nationell klubbnivå och internationell nivå. Dessutom har Ulf drivit ett eget företag parallellt med arbetet som vallare.

- Ulf har den profil som vi sökte efter, säger Rikard Grip, Generalsekreterare för Skidskytteförbundet. Han har helt rätt kvalitéer både som vallare och som ledare genom sin bakgrund som företagare. Vi ser framemot att Ulf ska leda vallateamets fortsatta utveckling mot kommande mästerskap.

De närmaste två säsongerna arrangeras VM 2025 i Lenzerheide, Schweiz och OS 2026 i Milano/Cortina, Italien, vilket utgör de stora målen. Att skapa ett starkt lagbygge runt vallateamet blir en viktig kugge för fortsatta svenska skidskytteframgångar. Det svenska vallateamet ligger långt fram i den tekniska utvecklingen och ser framemot att fortsätta leverera snabba skidor till våra åkare.

- Jag ser med stor tillförsikt fram emot uppdraget som vallachef för skidskyttelandslaget, säger Ulf Eriksson. Ett starkt team som haft en fin utveckling och att få vara med och bygga det vidare känns spännande och inspirerande. Nu ser jag framemot att få träffa och lära känna mina nya kollegor avslutar Ulf.

Ulf Eriksson