Två Fantastiska SM i Wakeboard under SM-veckan i Västerås!

Både SM Wakeboard båt och SM Wakeboard kabel 2.0 har under två fantastiska högsommardagar (26 och 27 juni) just arrangerats under evenemanget SM-veckan i Västerås av Västerås Kabelpark Förening i samarbete med SVWF.

Höjdpunkterna under våra båda mästerskap var naturligtvis de båda direktsända TV-finalerna i open-klasserna där TV-tittarna fick se våra absolut främsta damer och herrar göra upp om de åtråvärda SM-medaljerna. Wakeboard båt finalerna direktsändes i SVT 1 mellan klockan 16:00-17:00 i onsdags (2024-06-26) och Wakeboard kabel finalerna igår direktsändes i samma kanal mellan 13:30-14:30. Otroligt motiverande för vår idrott, våra atleter och vår arrangörsförening att få den medieuppmärksamhet som dessa är så välförtjänta av.

Wakeboard båt mästerskapet gick av stapeln i Östra hamnen och i Västeråsfjärden i Mälaren vilket delvis medförde grov sjö och utmanande åkförhållanden. Upplägget med en delad tävlingssträcka för säker passage under Lillåbron kom dock att visa sig vara ett vinnande koncept. Fantastiskt att se en engagerad publik stå på bron och heja fram våra åkare till topprestationer när de med minsta möjliga marginal passerade under bron.

Wakeboard kabel arrangerades på den permanenta och välpreparerade banan i Västerås Wake Park där föreningen inför årets Svenska Mästerskap hade lagt mycket tid, energi och arbete med att optimera anläggningen både för publik och åkare.

SM Wakeboard båt: Herrarnas open-final blev som alltid lika spännande med fantastiska finalåk av samtliga finalister. Ingen kunde dock stoppa den för evigt unge Johan Wikström som med relativt bred marginal vann ännu ett SM-guld före bröderna Randow. Albin blev 2:a och Hugo tog hand om bronsmedaljen. I damernas open-klass skilde det endast 6 poäng mellan de tre pallplatserna där Melanie Staaf vann rättvist före Inez Rosander med Linn Knutsgård på 3:e plats.

Wakeboard kabel: Gammal är äldst kunde nog inte passa bättre när man ska summera upp den färgsprakande finalen i herrarnas open-klass. De sex finalisterna bjöd både publiken och TV-tittarna på fantastiska finalåk och när krutröken lagt sig stod återigen ”den gamle” internationella toppåkaren William ”Wille” Klang överst på prispallen. Han var tätt följd av fjolårsvinnaren Albin Randow som vann sin andra silvermedalj under denna SM-vecka. Wille och Albin fick sällskap på pallen av ännu en pånyttfödd toppatlet, Christian Forssten.

I damernas open-klass var förväntningarna skyhöga på att landslagsåkaren Melanie Staaf nu på hemmaplan skulle försvara sin SM-titel från 2023. Melanie har de senaste åren varit helt omutbar och visst höll hon för favorittrycket och vann igår sitt 5:e raka SM guld – Stort Grattis! Linn Knutsgård åkte starkt och vann sin andra SM medalj på lika många dagar när hon kammade hem ett SM silver i tillägg till SM-bronset hon vann under SM bakom båt. Tilda Lindqvist duplicerade fjolårets SM placering och slutade 3:a, precis som i Fagersta 2023.

I tillägg till Open klasserna avhölls även svenska mästerskap, både bakom båt och bakom kabel, i flera olika åldersklasser. Även våra yngsta framtidslöften fick möjlighet att beträda SM-vattnet för att utom tävlan och i klassen Mini Mix visa upp sina färdigheter.

En stor eloge till Axel Modin som gjorde ett strålande arbete både som expertkommentator i Tv-studion och ute på arenan där han höll stämningen på topp. Hans goda kunskap inom både Wakeboard båt och kabel gjorde det lätt för alla att förstå de mest komplexa manövrarna på vattnet.

Avslutningsvis vill jag på vägnarna av SVWF ännu en gång tacka arrangörsföreningen, Västerås Kabelpark Förening, för ett fantastiskt arbete och engagemang som mästerligt dirigerats av föreningens stora eldsjäl, Jimmy Palm som tillsammans med bland andra Micke och Linda Rosander, Linn Levin och det väloljade teamet i Västerås levererade två oförglömliga mästerskap. Likaså gjorde domarpanelen med överdomare Nicolai Perdrup i spetsen och resultatansvarig/kalkylator Sven-Olof Söderberg ett fenomenalt arbete under de båda mästerskapen.

Stort Grattis och Stort Tack till samtliga funktionärer, deltagare, finalister och medaljörer som bjöd oss alla på massor av intensiv, spännande och högklassig åkning och underhållning!

Se fler bilder tagna av undertecknad på https://svwf.se

SVWF Sportchef

Om oss

Säsongstart för 35+ landslaget i Vattenskidor!28.6.2024 08:28:37 CEST | Nyheter

Självklart hade hela laget hunnit träna ett antal veckor när Nyköping bjöd in till årets första läger 15–16 juni. Som tidigare var det ca 15 personer som anmält intresse för att delta. Nu visade det sig att vissa i laget drogs med småskador eller smärre sträckningar, vilket gjorde att endast 10 åkare slöt upp till helgen. Både Bosse Sjöström och Natasha Anderberg var så sugna att de redan på fredagen tog ett uppvärmningsåk.