Ny undersökning: Fyra av tio har svårt att motstå extrapris på godis och snacks.
Det visar Cancerfondens undersökning, som belyser svenskarnas matvanor, attityder till ohälsosam mat och deras kunskap om begreppet matmiljö. Undersökningen visar även att många svenskar anser att deras omgivning får dem att äta sämre och att influencers och sociala medier har en stor påverkan på vad vi äter.

— Matmiljö är ett ganska nytt begrepp i Sverige. Vi har därför frågat Sveriges befolkning om vad de kan om matmiljö och hur de tänker kring matvanor och vem som bär ansvaret för att vi äter allt sämre i samhället, säger Maiju Wetterhall, dietist och sakkunnig på Cancerfonden.
-
Drygt 4 av 10 säger att det är svårt att låta bli att köpa sötsaker och snacks i affärer. Lika många (41 %) har svårt att motstå frestelsen att köpa snacks och sötsaker på extrapris.
-
1 av 4 anser att deras omgivning påverkar dem till att äta ohälsosamt när de försöker äta hälsosamt.
-
6 av 10 anger att vad familjen gillar samt pris, rabatter och erbjudanden är det som har störst påverkan på den mat de köper och äter oftast.
-
7 av 10 anger att media, influensers och sociala medier har stor påverkan på vad de äter.
-
2 av 10 känner till begreppet matmiljö.
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Cancerfonden. Läs hela undersökningen här
Matmiljö - ett nytt begrepp
Matmiljö handlar om faktorer i den fysiska och sociala miljön som påverkar våra val och konsumtion av mat, vilket har stor betydelse för vår hälsa. Idag är matvanor den näst största riskfaktorn för ohälsa och för tidig död i Sverige. Vuxna och barn äter oftast för lite grönsaker, frukt, fisk, fibrer och fullkorn och för mycket socker, mättat fett och salt.
Sämst matvanor har unga vuxna och bara ett av tio barn äter hälsosamt enligt kostråden. Drygt hälften av landets vuxna befolkning beräknas idag ha övervikt eller obesitas - och vår försämrade matmiljö är en starkt bidragande orsak till denna utveckling.
— Våra matvanor spelar roll för vår hälsa och det är hög tid att inse att vad vi väljer att äta påverkas av den miljö vi lever i. Idag är ohälsosam mat, läsk och godis både billigare, mer tillgängligt och kommer i ett större utbud än för bara några decennier sen. Och det i sin tur påverkar vilka val vi gör till exempel i matbutiken, säger Maiju Wetterhall, dietist och sakkunnig på Cancerfonden.
Cancerfondens förslag för att främja hälsosamma matvanor
Att bryta mönster och förändra levnadsvanor kan inte helt lämnas åt enskilda individer. Samhället har ett ansvar att ge alla människor rätt förutsättningar att kunna leva hälsosamt. För att vända trenden och se till att färre drabbas av cancer, och andra folkhälsosjukdomar, krävs fler politiska initiativ. För att främja en hälsosam matmiljö föreslår Cancerfonden följande åtgärder.
- Ta bort momsen på frukt och grönsaker.
- Inför producentavgift på sockersötad dryck.
- Förbjud reklam för ohälsosamma livsmedel som når barn.
- Förbjud flerköpserbjudanden av ohälsosamma livsmedel.
- Inför obligatorisk märkning av hälsosamma och ohälsosamma livsmedel.
- Inför riktlinjer för försäljning av hälsosam mat i skattefinansierade lokaler där barn vistas.
Kontakter
Jens PetersenPressekreterare
Tel:076 814 74 26jens.petersen@cancerfonden.seBilder

Dokument
Länkar
Om oss
Cancerfondens vision är att besegra cancer
Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut nära 14 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.
Följ Cancerfonden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden
Cancerfondens Stafett för Livet kommer till Kristianstad5.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten 2026 kommer Stafett för Livet till Kristianstad. Evenemanget, som arrangeras till förmån för Cancerfonden, är till för att skapa gemenskap och stöd för cancerdrabbade och deras närstående. Evenemanget samlar deltagare i alla åldrar i och bakgrunder i staden för att turas om att gå eller springa under 24 timmar – för att visa att ingen ska behöva möta cancer ensam.
Cancerfondens Stafett för Livet kommer till Karlskoga5.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten 2026 kommer Stafett för Livet till Karlskoga. Evenemanget, som arrangeras till förmån för Cancerfonden, är till för att skapa gemenskap och stöd för cancerdrabbade och deras närstående. Stafett för Livet samlar deltagare i alla åldrar och bakgrunder för att turas om att gå eller springa under 24 timmar – för att visa att ingen ska behöva möta cancer ensam.
Västervik arrangerar Stafett för Livet igen 20265.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter succén 2025 står det klart att Västervik åter arrangerar Stafett för Livet. Datumen för stafetten blir den 5–6 september 2026.
Stafett för Livet växer – nya städer ansluter 20265.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Cancerfondens Stafett för Livet fortsätter att sprida hopp, gemenskap och engagemang för cancerdrabbade och närstående. Under 2026 lanseras eventet i två nya städer Kristianstad och Karlskoga. Samtidigt återvänder stafetten till Västervik för andra året i rad.
Nya siffror: halvering av antal fall av livmoderhalscancer4.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Insjuknandet i livmoderhalscancer har minskat med 56 % bland kvinnor under 40 år sedan 2015, enligt ny statistik. ”En framgångssaga som visar att det vi gör verkligen fungerar. Nu gäller det att lägga i sista växeln”, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum