Rekordmånga häckningar för vitryggig hackspett

Den akut hotade vitryggiga hackspetten har haft rekordmånga häckningar i år. Under året har tolv lyckade häckningar ägt rum bland runt 18 par, och totalt har omkring 50 fåglar observerats i landet. Förra året var det elva lyckade häckningar.

Foto: Dan Mangsbo

– Det är väldigt glädjande att den vitryggiga hackspettens häckningar ökar och att vårt arbete ger resultat. Nu hoppas vi på att det kommer många nya ungar vartefter, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

Den vitryggiga hackspetten är en akut hotad art, och mycket sällsynt i Sverige. Den är också en så kallad paraplyart, vilket betyder att det finns ytterligare drygt 200 andra hotade och rödlistade växt-och djurarter som är beroende av samma slags skogsmiljöer. Den vitryggiga hackspetten är därför en bra värdemätare för den biologiska mångfalden i Sverige.

Naturskyddsföreningen har drivit projekt vitryggig hackspett sedan 1990 för att rädda den hotade arten och för att restaurera artens livsmiljöer. År 2024 var ett bra år för vitryggen med tolv lyckade häckningar, och totalt har strax över 50 fåglar observerats runt om i landet. Ökningen av häckningar beror på att livsmiljöer restaurerats, att vitryggar flugit in i norra Sverige från Finland och Ryssland samt att ungfåglar uppfödda i avel släppts ut i det fria.

– Den vitryggiga hackspetten trivs i gamla lövskogar med mycket död ved, vilket är en miljö som till stor del försvunnit från Sverige på grund av kalhyggesbruket. Förutom att vi föder upp ungar som släpps ut går projektet också ut på att restaurera dessa miljöer, så att vitryggen trivs och kan föröka sig själv, säger Beatrice Rindevall.

Restaurering av vitryggens livsmiljöer sker i samverkan med flera länsstyrelser, skogsägare och skogsbolag. Syftet är att tillsammans försöka hitta strategier för att lyckas med att bevara lövskog med en hög andel död ved, som arten behöver. Arbetet handlar dock inte enbart om vitryggen, utan om en hel naturtyp med flera hotade och rödlistade arter. Det främsta hotet för arten är de storskaliga förändringar som har skett i det svenska skogslandskapet till följd av kalhyggesbruket.

Ungar vitryggig hackspett
Ladda ned bild

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.