Familjens Jurist

Fler fel i nybyggda hus och lägenheter i lågkonjunkturens spår

Dela

I spåren av lågkonjunkturen och ett oroligt omvärldsläge påverkas den svenska bostadssituationen alltmer av höga kostnader och färre byggprojekt. För den som investerat i en nybyggd bostadsrätt eller ett hus finns flera risker, exempelvis att bygget inte blir som förväntat. Fredrik Aldmo, jurist och expert inom fastighetsrätt på Familjens Jurist, reder ut vad som gäller.

Den som köpt en nybyggd bostad, skrivit på papperna och äntligen fått nycklarna i handen förväntar sig ett boende där allt är nytt, fräscht och fungerar som det ska utan några oväntade överraskningar. Men faktum är att branschen befinner sig i kris, med stigande materialpriser, försenade byggplaner och projekt som stressas igenom för att minimera förlust. Som en konsekvens av detta hittar många nya bostadsägare fel i sin nyproduktion.

- Många som köpt en nybyggd bostad har väntat länge på att det ska bli klart. Att då mötas av problem när man väl öppnar dörren till sitt nya hem kan leda till stor frustration. Det handlar exempelvis om ventilation som inte fungerar ordentligt eller dålig dränering som leder till fuktskador. Sedan något år tillbaka har vi sett en ökning av personer som hör av sig till oss gällande frågor om fel i nybyggda bostäder. Det är allt från vem som ansvarar för felet till hur man drar sig ur ett kontrakt, säger Fredrik Aldmo, jurist och expert inom fastighetsrätt på Familjens Jurist. 

Har man anlitat ett företag för att bygga eller renovera ett hus skyddas man av konsumenttjänstlagen och företaget kan vara ansvariga i upp till tio år. För bostadsrätter är det lite annorlunda i fråga om vem du ska vända dig till, då gäller i första hand det som avtalats i upplåtelseavtalet mellan köparen och bostadsrättsföreningen, inte med den som byggt lägenheten.

- Om det inte står något i avtalet är det bostadsrättslagen som gäller. Den säger att lägenheten ska vara i bra skick när du flyttar in, i juridiska termer “fullt brukbart enligt allmän uppfattning”. Om lägenheten inte är i bra skick vid inflytt kan du be styrelsen åtgärda problemet. Men det kan ta tid och det är inte alltid styrelsen har lust att göra det, trots att du har rätt till det. Om styrelsen av någon anledning inte åtgärdar felen och kan du göra det själv och kräva föreningen stå för kostanden, säger Fredrik.

Juristens fem tips för den som hittat fel i sin nyproduktion 

Reklamera alla fel

Det vanligaste felet som konsumenter gör är att de glömmer bort att reklamera varje enskilt fel till företaget. Håll koll på felen och reklamera allt. Det kan vara en god idé att anlita en jurist för att verkligen förstå vad som gäller i ditt fall och ge råd om hur du kan gå vidare.  

Håll koll på tiden  

Många dröjer för länge med att reklamera felen som hittas. Reklamation måste ske inom skälig tid annars förlorar du rätten att anmäla felet. Det går inte att ge ett definitivt svar på vad som är skälig tid eftersom det beror helt och hållet på den enskilda situationen. Men, enligt lag har en reklamation som sker inom två månader från det att det upptäckts alltid skett i rätt tid. Tänk dock på att tidshorisonten skiljer sig beroende på vem det är som har utfört felet. En hantverkare som har byggt ett badrum är bara ansvarig i tre år, medan ett företag som har byggt ett hus är ansvarig i tio år, om inget annat avtalats. Upptäcker du brister i ditt badrum när det gått två år och elva månader måste du alltså reklamera omedelbart. Glöm dock inte bort att företaget alltid har rätt att åtgärda felet, om du vägrar företaget att åtgärda felet kan du i värsta fall bli utan ersättning.  

Rätt till kompensation 

Kom ihåg att du kan ha rätt till nedsatt årsavgift om bostadsrätten inte kan användas på tänkt sätt. Om bristen beror på misskötsel från föreningens sida kan du dessutom ha rätt till skadestånd.  

Ha dialog med bostadsproducenten 

Trots att bostadsrättsföreningen juridiskt sett bär ansvaret för en lägenhet, kan du vinna på att ha en dialog med företaget. Oavsett reglerna i bostadsrättslagen är det vanligt att företaget tar ansvar för att åtgärda fel och brister i bostadsrätten, vilket ofta görs enbart av god vilja. 

Dokumentera dina klagomål 

När du klagar till bostadsrättsföreningen eller företaget som byggt huset är det bra att ha skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Då kan du bevisa att du klagat, och vad du klagat på, och glöm inte bort att du även här måste tänka på att reklamera i rätt tid. 

Kontakter

Bilder

Familjens Jurist

Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå och erbjuder experthjälp inom familje-, företags- och boendejuridik. Vi hjälper varje år 70 000 kunder genom livets alla möjligheter och utmaningar. Vi tror på varje människas rätt till juridisk hjälp och vill göra vår rådgivning synlig och lättillgänglig för alla. Med stor geografisk spridning, smarta digitala tjänster och ett varmt välkomnande gör vi världen lite mer rättvis.


Med lång erfarenhet och ett ständigt helhetsperspektiv kan vi tillsammans med etablerade partners göra det svåra enklare. Vi kombinerar juridik med ett brett utbud av tjänster för människan bakom varje enskild situation. Med en stark tro på långsiktiga och hållbara lösningar ifrågasätter vi gamla sanningar och kämpar för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla.


Familjens Jurist har 400 anställda med ett tydligt uppdrag att återinvestera i kundnytta och hållbarhet.

Följ Familjens Jurist

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Familjens Jurist

Så undviker du som arbetsgivare vanliga fällor vid visstidsanställningar1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

De flesta företag står någon gång inför behovet att ta in personal under en begränsad tid, som när efterfrågan ökar eller inför sommarsäsongen. Men många arbetsgivare har dålig koll på vad som gäller, vilket kan leda till konflikt med arbetstagaren. Peder Lundgren, jurist på Företagarens Jurist, går igenom reglerna du som arbetsgivare behöver veta om visstidsanställningar.

Fler vill adoptera ensamkommande flyktingbarn – men processen är komplicerad30.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Sverige blir det allt vanligare att man vill adoptera ensamkommande flyktingbarn. Trots en stark önskan om att ge barnen ett permanent hem, kolliderar ibland goda intentioner med juridiska hinder. Caroline Sörgjerd, juris dr och senior jurist på Familjens Jurist, reder ut vad som gäller vid adoption av barn och förklarar de stränga kraven för att en adoption ska godkännas.

Juristens varning: rekordmånga barn vräks från sina hem8.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med en ekonomi i gungning och boendekostnader som skjuter i höjden vräks allt fler från sina hem. Särskilt utsatta är ensamstående föräldrar som lever med små marginaler och står inför utmaningen att fatta beslut med barnets bästa i åtanke. Fredrik Aldmo, jurist på Familjens Jurist, förklarar vad som gäller vid vräkningar där barn är inblandade och hur man bäst fattar beslut med barnets bästa i fokus.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye