Fler fel i nybyggda hus och lägenheter i lågkonjunkturens spår
I spåren av lågkonjunkturen och ett oroligt omvärldsläge påverkas den svenska bostadssituationen alltmer av höga kostnader och färre byggprojekt. För den som investerat i en nybyggd bostadsrätt eller ett hus finns flera risker, exempelvis att bygget inte blir som förväntat. Fredrik Aldmo, jurist och expert inom fastighetsrätt på Familjens Jurist, reder ut vad som gäller.
Den som köpt en nybyggd bostad, skrivit på papperna och äntligen fått nycklarna i handen förväntar sig ett boende där allt är nytt, fräscht och fungerar som det ska utan några oväntade överraskningar. Men faktum är att branschen befinner sig i kris, med stigande materialpriser, försenade byggplaner och projekt som stressas igenom för att minimera förlust. Som en konsekvens av detta hittar många nya bostadsägare fel i sin nyproduktion.
- Många som köpt en nybyggd bostad har väntat länge på att det ska bli klart. Att då mötas av problem när man väl öppnar dörren till sitt nya hem kan leda till stor frustration. Det handlar exempelvis om ventilation som inte fungerar ordentligt eller dålig dränering som leder till fuktskador. Sedan något år tillbaka har vi sett en ökning av personer som hör av sig till oss gällande frågor om fel i nybyggda bostäder. Det är allt från vem som ansvarar för felet till hur man drar sig ur ett kontrakt, säger Fredrik Aldmo, jurist och expert inom fastighetsrätt på Familjens Jurist.
Har man anlitat ett företag för att bygga eller renovera ett hus skyddas man av konsumenttjänstlagen och företaget kan vara ansvariga i upp till tio år. För bostadsrätter är det lite annorlunda i fråga om vem du ska vända dig till, då gäller i första hand det som avtalats i upplåtelseavtalet mellan köparen och bostadsrättsföreningen, inte med den som byggt lägenheten.
- Om det inte står något i avtalet är det bostadsrättslagen som gäller. Den säger att lägenheten ska vara i bra skick när du flyttar in, i juridiska termer “fullt brukbart enligt allmän uppfattning”. Om lägenheten inte är i bra skick vid inflytt kan du be styrelsen åtgärda problemet. Men det kan ta tid och det är inte alltid styrelsen har lust att göra det, trots att du har rätt till det. Om styrelsen av någon anledning inte åtgärdar felen och kan du göra det själv och kräva föreningen stå för kostanden, säger Fredrik.
Juristens fem tips för den som hittat fel i sin nyproduktion
Reklamera alla fel
Det vanligaste felet som konsumenter gör är att de glömmer bort att reklamera varje enskilt fel till företaget. Håll koll på felen och reklamera allt. Det kan vara en god idé att anlita en jurist för att verkligen förstå vad som gäller i ditt fall och ge råd om hur du kan gå vidare.
Håll koll på tiden
Många dröjer för länge med att reklamera felen som hittas. Reklamation måste ske inom skälig tid annars förlorar du rätten att anmäla felet. Det går inte att ge ett definitivt svar på vad som är skälig tid eftersom det beror helt och hållet på den enskilda situationen. Men, enligt lag har en reklamation som sker inom två månader från det att det upptäckts alltid skett i rätt tid. Hantverkare har ytterst ett tioårigt felansvar mot konsument både för hantverkartjänster som uppförande av badrum och för småhusentreprenader. Upptäcker du brister ska du alltid reklamera omedelbart. Glöm dock inte bort att företaget alltid har rätt att åtgärda felet, om du vägrar företaget att åtgärda felet kan du i värsta fall bli utan ersättning.
Rätt till kompensation
Kom ihåg att du kan ha rätt till nedsatt årsavgift om bostadsrätten inte kan användas på tänkt sätt. Om bristen beror på misskötsel från föreningens sida kan du dessutom ha rätt till skadestånd.
Ha dialog med bostadsproducenten
Trots att bostadsrättsföreningen juridiskt sett bär ansvaret för en lägenhet, kan du vinna på att ha en dialog med företaget. Oavsett reglerna i bostadsrättslagen är det vanligt att företaget tar ansvar för att åtgärda fel och brister i bostadsrätten, vilket ofta görs enbart av god vilja.
Dokumentera dina klagomål
När du klagar till bostadsrättsföreningen eller företaget som byggt huset är det bra att ha skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Då kan du bevisa att du klagat, och vad du klagat på, och glöm inte bort att du även här måste tänka på att reklamera i rätt tid.
Kontakter
Philip AtkinsonPresskontakt
Tel:076 492 46 46philip.atkinson@gknordic.comBilder
Familjens Jurist
Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå och erbjuder experthjälp inom familje-, företags- och boendejuridik. Vi hjälper varje år 70 000 kunder genom livets alla möjligheter och utmaningar. Vi tror på varje människas rätt till juridisk hjälp och vill göra vår rådgivning synlig och lättillgänglig för alla. Med stor geografisk spridning, smarta digitala tjänster och ett varmt välkomnande gör vi världen lite mer rättvis.
Med lång erfarenhet och ett ständigt helhetsperspektiv kan vi tillsammans med etablerade partners göra det svåra enklare. Vi kombinerar juridik med ett brett utbud av tjänster för människan bakom varje enskild situation. Med en stark tro på långsiktiga och hållbara lösningar ifrågasätter vi gamla sanningar och kämpar för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla.
Familjens Jurist har 400 anställda med ett tydligt uppdrag att återinvestera i kundnytta och hållbarhet.
Följ Familjens Jurist
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Familjens Jurist
Varannan svensk tror de kommer skilja sig minst en gång1.10.2024 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Drömmen om ett "happily ever after" verkar blekna i Sverige – nära varannan person tror att de kommer skilja sig minst en gång under sin livstid. Men trots detta känner sig många juridiskt oförberedda på en eventuell skilsmässa, det visar en ny Sifo-undersökning från Familjens Jurist.
Familjens Jurist sänker priserna för att göra juridiken mer demokratisk och tillgänglig för fler10.9.2024 11:52:20 CEST | Pressmeddelande
I en tid där digitaliseringen fortsatt förändrar hur vi tar del av tjänster, tar Familjens Jurist ett viktigt steg för att demokratisera juridiken genom att göra den tillgänglig. Genom att sänka priserna på digitala avtal kan nu alla hantera sina juridiska behov, oavsett livssituation.
Vanliga fallgropar vid företagsstarten - juristen förklarar4.9.2024 07:34:00 CEST | Pressmeddelande
När sommaren är över och en något förbättrad nationalekonomi är i sikte, bestämmer sig många för att förverkliga drömmen om att starta ett eget företag. Men vägen till företagsdrömmen är sällan enkel, och kantas ofta av juridiska fallgropar. Peder Lundgren, expert inom företagsjuridik, ger sina bästa råd för att navigera rätt.
Juridiska utmaningar för många regnbågsfamiljer26.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Många drömmer om att en dag starta familj, antingen med en partner eller som ensam förälder. Men vägen till föräldraskap kan vara komplicerad och ha begränsningar – inte minst för regnbågsfamiljer. Här gäller det för de blivande föräldrarna att ha koll på regelverket för att undvika potentiella tvister i framtiden, det menar juristen Caroline Sörgjerd som är specialiserad på HBTQI-relaterad juridik.
Så undviker du som arbetsgivare vanliga fällor vid visstidsanställningar1.7.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
De flesta företag står någon gång inför behovet att ta in personal under en begränsad tid, som när efterfrågan ökar eller inför sommarsäsongen. Men många arbetsgivare har dålig koll på vad som gäller, vilket kan leda till konflikt med arbetstagaren. Peder Lundgren, jurist på Företagarens Jurist, går igenom reglerna du som arbetsgivare behöver veta om visstidsanställningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum