E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.

Naturkompaniets vd, Henrik Hoffman, hugger av invigningssnöret till E.ONs laddplats utanför Örnsköldsvik. På bilden även Johannes Nordin, Örnsköldsviks kommun, Anna Holmgren, Naturkompaniet och Marie Feuk, vd E.ON Drive Infrastructure Sweden. Foto: Lena Berglund, E.ON

– Naturkompaniet har ett starkt engagemang i miljöfrågor och vi strävar dagligen efter att stärka vårt miljöarbete. Samarbetet med E.ON Drive Infrastructure är en strategisk allians som hjälper oss att minska koldioxidutsläppen, säger Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet.

– Detta blir vår nordligaste laddplats hittills. Vårt samarbete visar hur företag kan arbeta tillsammans för att främja miljömål och samtidigt ge värde till både konsumenter och samhället, säger Marie Feuk, vd för E.ON Drive Infrastructure Sweden.

Naturkompaniet Outlet, Norrlands största outlet, lockar många lokala besökare och turister längs med E4. De nya ultrasnabbladdarna kommer att kunna tillgodose elbilsförares behov av både effektiv destinationsladdning och laddning längs vägen.

Laddstationerna är medfinansierade av EU genom Connecting Europe Facility (CEF2) och stödjer CONNECT-E-programmet för att stärka den europeiska infrastrukturen. Laddplatsen är en del av E.ON Drive Infrastructures initiativ ”Charging for everyone, everywhere” och bidrar till EU:s mål för hållbar mobilitet och ett sammanlänkat Europa.

Om E.ON Drive Infrastructure

E.ON Drive Infrastructure bygger ut framtidens offentliga laddinfrastruktur i Sverige och Europa. Vårt uppdrag är att göra laddning tillgänglig för alla, både längs med vägar och i städer.

Vi är en samhällsbyggare och en trygg samarbetspartner i den fossilfria omställningen med lösningar som gör elbilslivet enklare och mer bekvämt.

Om Naturkompaniet Outlet

Naturkompaniet Outlet är en 2000 kvm stor friluftsbutik som ligger sex kilometer söder om Örnsköldsvik.

Pressbild och kontaktuppgifter Naturkompaniet:

Fakta om laddplatsen

Naturkompaniet Outlet

Adress: Brogatan 141, Örnsköldsvik

Antalet laddstationer: Fyra stycken ultrasnabbladdare med maxeffekt 300 kW

Totalt: Åtta nya laddpunkter

E.ON förlänger flexibilitetsmarknad i södra Skåne20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu förlänger E.ON flexibilitetsmarknaden i södra Skåne, i området runt Malmö, Lund, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad, och Skurup.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Kallhäll och Kungsängen20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader i Stockholmsområdet.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Enköping20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader, varav en i Enköping.