Consid presenterar säljrekord i juni: ”Många nya affärsmöjligheter”

It-företaget Consid kan med dagar kvar av juni konstatera att man slagit ett nytt försäljningsrekord. För första gången i företagets 24-åriga historia passerar försäljningsvärdet i Sverige 200 miljoner SEK.

Carl Hagberg, Head of Sales Consid.

– Det är fantastiska nyheter, vi krossar vårt tidigare rekord på 188 miljoner – och gör det med i stort sett bara nya områden. Vi ser att marknaden börjar vända uppåt igen efter en rejäl dipp och det generar många nya affärsmöjligheter som vi tagit vara på, säger Carl Hagberg, Head of Sales på Consid.

Framför allt är det nya affärer med offentlig sektor samt företag inom finans- och bygg-branschen där Consid hittat sitt vinnarhål. Försäljningen under juni månad uppgick till 260 miljoner, i bara nya affärer. Den tidigare rekordnoteringen från november 2023 på 188 miljoner trumfades med råge. Resultatet är en fördubbling mot motsvarande siffra förra året.

– Vi är väldigt nöjda, på rätt sätt. Det är viktigt att poängtera att det är en kvarts miljard i bara nya affärer. För mig visar det på hur marknaden börjar återhämta sig, vi sålde för 124 miljoner förra året och dubblerar den siffran i år.

En stor del av affärsvärdet har kommit från Region Väst där Consid under perioden vunnit flera viktiga uppdrag med en av regionens största organisationer. Resultatet i juni innebär att Consid stärker sin ställning på marknaden samtidigt som man ersatt flera konkurrenter på viktiga uppdrag, säger Carl Hagberg.

– Det är en hel del för oss nya marknader och marknadssegment som öppnats upp under våren som nu ger frukt. Det är långsiktigt, träget arbete som betalar av sig – ingen tillfällighet.

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.