Regeringen måste markera mot Temu och Shein
Temu och Sheins explosionsartade utveckling på den svenska marknaden hotar inte bara miljön och konsumenternas säkerhet. På sikt riskerar även svenska företag, jobb och skatteintäkter att gå förlorade. Svensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.

Kina är den största utlandsmarknaden för svenska e-handelskonsumenter. 71 procent av svenska konsumenter uppger att de någon gång handlat från Temu eller Shein. Paketindex visar att antalet importerade paket ökar i hög takt. Under första kvartalet 2024 ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med samma kvartal föregående år och en stor del av paketen kommer från Kina.
– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag. Svensk Handel kommer alltid att värna om den fria konkurrensen, men här är den helt satt ur spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Varken Temu eller Shein tar hänsyn till gemensamma regelverk som beslutats om inom EU. Däribland Digital Services Act (DSA).
Svenska handelsföretag förhåller sig till helt andra regelverk till exempel gällande produktsäkerhet och kemikalieinnehåll än vad deras kinesiska konkurrenter gör, vilket medför att konkurrens inte kan sägas ske på lika villkor. Detta samtidigt som svenska konsumenter riskerar att köpa produkter som riskerar att vara av dålig kvalitet, eller i värsta fall direkt farliga.
– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen och fortsätter:
– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.
Regeringen och Konsumentverket duckar frågan
Regeringen och ansvariga myndigheter, däribland Konsumentverket, är väl medvetna om utmaningarna och hoten som svenska handelsföretag och konsumenter möter till följd av Temu och Sheins framfart. Det krävs att problemet tas på allvar och ett agerande här och nu.
– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om Svensk Handel
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
3 av 10 handlade second hand i oktober3.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks27.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Läget i handeln är fortsatt avvaktande, men även om förväntningarna framåt präglas av försiktighet finns några ljusglimtar. Handelsbarometern för november visar att framtidsförväntningarna inom dagligvaruhandeln stärktes, medan de var oförändrade inom sällanköpsvaruhandeln och föll inom partihandeln.
E-handeln går starkt inför årets mest intensiva veckor24.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för oktober månad till 13,1 miljarder kronor. Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.
Rekordmånga planerar att handla under Black Week20.11.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
57 procent av svenskarna planerar att handla under Black Week 2025 och 64 procent uppger att de kommer köpa julklappar under veckan. Enligt Svensk Handels prognos kommer årets försäljning uppgå till 10,2 miljarder kronor, vilket är en ökning från 9,7 miljarder år 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum