Svensk Handel

3 av 10 handlade second hand i oktober

Dela

3 av 10 svenskar handlade second hand i oktober och försäljningen uppgick till drygt 1,3 miljarder kronor, vilket nästan exakt motsvarar försäljningssiffran för oktober 2024. Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.

Mode har blivit motorn i den cirkulära handeln.

Samtidigt visar helårsutfallet fortsatt en svagare trend. Mellan januari och oktober har svenskarna handlat begagnat för 13,3 miljarder kronor, en minskning med 5 procent jämfört med motsvarande period förra året.

–Det är inte intresset för second hand som sviktar utan det är årets första månader som drar ner helheten. Under hösten ligger köpfrekvensen till och med något högre än i fjol. Det visar hur stark second hand-trenden är, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel. 

Second hand-försäljningen störst online 

E-handelns andel av second hand-försäljningen sjönk något, från 75 procent i september till 71 procent i oktober. Samtidigt ökade försäljningen online i jämförelse med samma period 2024. Jämfört med oktober förra året steg den med drygt 5 procent, till 939 miljoner kronor. Hittills i år har second hand-handeln på nätet nått 9,2 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt på cirka 1 procent.

Den fysiska second hand-handeln har haft det betydligt tuffare och backat med drygt 16 procent hittills i år. 

Mode populäraste kategorin att handla second hand

Mode är fortsatt den kategori som flest väljer att handla second hand inom. 5 av 10 av de som handlat second hand i oktober uppger att de handlat mode. Försäljningen ökade med nära 11 procent och landade på 451 miljoner kronor. Det är femte månaden i rad med tillväxt, och hittills i år har second hand-mode vuxit med 7,3 procent till totalt 4,2 miljarder kronor.

–Second hand är inte längre ett sidospår i handeln, utan en naturlig del av svenskarnas shoppingvanor. Mode har blivit motorn i den cirkulära handeln och utvecklingen visar tydligt hur konsumenterna värderar såväl pris som hållbarhet när de handlar. Därför är det än viktigare att regeringen nu gör slag i saken, och sänker momsen på second hand, det finns ingenting att vänta på, säger Maria Mikkonen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om Svensk Handel

Svensk Handels uppdrag är att stärka handelns konkurrenskraft och synliggöra branschens innovationskraft och bidrag till samhällets utveckling. Svensk Handel förhandlar och sluter kollektivavtal, påverkar politiker och stöttar medlemmarna i en rad olika frågor. 

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye