Andra upplagan av MÄVINN – livfulla produkter som skapar jobb

Nu lanserar IKEA den andra upplagan av kollektionen MÄVINN för att bygga vidare på satsningen på socialt entreprenörskap. Med MÄVINN samarbetar IKEA med sociala företag i Sydostasien och hyllar lokalt hantverk, samtidigt som det skapar jobb och utbildning för kvinnor och marginaliserade grupper.

Var och en av de 17 unika, handgjorda produkterna berättar en historia om kulturarv och stärker de hantverkare som skapat dem.

kvinna med beige mönstrad skjorta och beige byxa står mot en orange vägg dekorerad med pappfigurer och blomformad matta. Hon syns från midjan till knäna och håller en beige och svart kattformad korg i jute i handen och har en tatuerad enkel blomma på armen.

Partnerskap med sociala företag

Sedan 2012 har IKEA utvecklat partnerskap med sociala företag för att designa och producera produkter som säljs på IKEA varuhus över hela världen. MÄVINN, vars första upplaga lanserades 2023, är framtagen i samarbete med fem sociala företag och hantverkare från Bangladesh, Indien och Jordanien. Kollektionen stödjer företagens arbete med att skapa arbetstillfällen för människor i utsatta områden, vilket ger dem möjlighet att växa innom sitt yrke och skapa en positiv inverkan.

En%20kvinna%20med%20beige%20m%F6nstrad%20skjorta%20och%20beige%20byxa%20st%E5r%20p%E5%20stege%20i%20tr%E4%20mot%20en%20orange%20v%E4gg%20dekorerad%20med%20pappfigurer.%20Hon%20h%E5ller%20en%20orange%20kudde%20med%20kattm%F6nster%20i%20svar%20och%20vitt%20i%20handen.%20Hon%20har%20en%20tatuerad%20enkel%20blomma%20p%E5%20armen.

MÄVINN skapar långsiktiga arbetstillfällen

Kollektionen fokuserar på att ta fram produkter som kan produceras i större volymer och säljas globalt för att skapa fler arbetstillfällen. Varje produkt är handvävd, flätad eller broderad för att förkroppsliga den lokala kulturens unika färdigheter och arv.

- Den här kollektionen firar det tolvåriga partnerskap som vi har byggt upp tillsammans och är ett starkt exempel på hur vi kan arbeta långsiktigt för att göra det möjligt för människor att köpa handgjorda vardagsföremål, samtidigt som vi tillsammans skapar livsförändrande möjligheter för dem som tillverkar produkterna, säger Maria Vinka, designer på IKEA of Sweden.

En%20gr%F6n%20soffa%20i%20manchestertyg%20st%E5r%20p%E5%20ett%20gult%20golv%20och%20v%E4ggen%20bakom%20soffan%20%E4r%20ljuslila%20och%20gul.%20I%20soffan%20ligger%20kuddar%20i%20rutiga%20och%20randiga%20flerf%E4rgade%20m%F6nster.%20En%20handgjord%20korg%20i%20jute%20st%E5r%20p%E5%20golvet%20framf%F6r%20soffan.

Utmärkande hantverk som hyllar kulturen

MÄVINN skänker glädje och värme till alla utrymmen med sin livfulla palett och återkommande mönster som förenar produkterna. Alla produkter är tillverkade av bomull eller jute, som kommer från de sociala företagen. Kollektionen innehåller ett brett utbud av produkter som korgar, väskor, mattor, kuddfodral, överkast, badrockar, hängare för blomkrukor, plädar och påsar.

En%20kvinna%20med%20beige%20m%F6nstrad%20skjorta%20och%20beige%20byxa%20sitter%20p%E5%20huk%20p%E5%20en%20blomformad%20matta%20och%20plockar%20med%20papper%20i%20en%20handgjord%2C%20randig%20korg%20i%20jute.%20Golvet%20%E4r%20gult%20och%20mot%20v%E4ggen%20st%E5r%20en%20orange%20pall%20med%20en%20randig%20korg%20i%20jute%20och%20ett%20vitrinsk%E5p%20i%20glas%20och%20svart%20metall.%20Kvinnan%20har%20en%20tatuering%20p%E5%20armen.

En av höjdpunkterna i kollektionen är en korg i naturfärgad och flerfärgad design. De färgglada bomullsplädarna och överkasten har handgjorda tofsar och mönster. De handgjorda krukväxthängarna är tillverkade med makraméteknik, ger en touch av natur och hantverksmässig skönhet.

- MÄVINN visar upp hantverkstekniker som gått i arv i generationer, och det är fantastiskt att få skapa tillsammans och lära av dessa hantverkare som håller traditionerna vid liv. Som designer är jag stolt över att arbeta med ett projekt som hjälper kvinnor att växa som skickliga hantverkare och som gör det möjligt för familjer och samhällen att nå ekonomiskt oberoende, säger Paulin Machado, designer på IKEA of Sweden.

Tre%20kvinnor%20kl%E4dda%20i%20bl%E5tt%2C%20beige/gulm%F6nstrat%20och%20r%F6tt%2C%20st%E5r%20bakom%20ett%20bord%20och%20handarbetar.%20Tv%E5%20tygstycken%20ligger%20p%E5%20bordet%20och%20tv%E5%20av%20kvinnorna%20syr%20p%E5%20tygerna%20f%F6r%20hand.

Säljstart:
4 september på IKEA.se och i samtliga svenska IKEA varuhus med undantag av Gallerian, Gävle och Haparanda.
Lanseringen av MÄVINN sker i två steg, där den andra halvan av kollektionen lanseras i december.

Se och ladda ned fler bilder: Bildbanken

Läs mer om designers och hantverksteknik: Pressmaterial

MÄVINN på IKEA.se

Kalendarium:

Säljstart:                          Nyhet:                                  Pressinformation: Pressbilder:
6 september 2024

BRÄNNBOLL sortiment

Pressmeddelande Bildbank
2 augusti 2024

Nytillverkad No5 kollektion

Pressmeddelande Bildbank
30 augusti 2024 HÖSTAGILLE kollektion Pressmeddelande Bildbank
1 juli 2024 Tyg kollektion Pressmeddelande Bildbank

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilket innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Möbeldesignmuseum Stockholm flyttar till Älmhult20.8.2024 08:02:29 CEST | Pressmeddelande

Älmhult ska bli en global destination för design, det är det långsiktiga målet när IKEA Älmhult AB nu förvärvar det välkända Möbeldesignmuseum, The Museum of Furniture Studies, grundat av arkitekterna Kersti Sandin och Lars Bülow. Det innebär att museet, med en av de mest omfattande privata möbelsamlingarna i norra Europa, återigen blir tillgängligt för allmänheten, men nu i Älmhult, Småland.

IKEA återkallar vissa VARMFRONT portabel batteriladdare på grund av brandrisk17.7.2024 08:00:04 CEST | Pressmeddelande

IKEA uppmanar alla kunder som äger en VARMFRONT portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038) med datumstämpel (ååww) 2313, 2316, 2318 eller 2319, eller en VARMFRONT portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037) med datumstämpel (ååww) 2318, 2319 eller 2322, att omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för en ersättningsprodukt eller full återbetalning.