Möbeldesignmuseum Stockholm flyttar till Älmhult

Älmhult ska bli en global destination för design, det är det långsiktiga målet när IKEA Älmhult AB nu förvärvar det välkända Möbeldesignmuseum, The Museum of Furniture Studies, grundat av arkitekterna Kersti Sandin och Lars Bülow. Det innebär att museet, med en av de mest omfattande privata möbelsamlingarna i norra Europa, återigen blir tillgängligt för allmänheten, men nu i Älmhult, Småland.

Fyra personer står bredvid varandra. En av personerna håller i en trästol.
Tina Petersson Lind, styrelseordförande och vd för IKEA Älmhult AB, Lars Bülow, grundare och ägare till Möbeldesignmuseum, Johan Ejdemo, Global Co-head of Design på IKEA, Eva Lilja Löwenhielm, Global Co-head of Design på IKEA.

Möbeldesignmuseums samlingar rymmer över 1 200 unika möbler och andra designobjekt från fler än 400 designers och arkitekter världen över. Dessa föremål, som spänner från sent 1800-tal till nutid, är resultatet av 40 års samlande av Kersti Sandin och Lars Bülow. Deras ambition att fördjupa kunskapen om både historisk och samtida möbelkultur bland studenter och allmänhet delas av IKEA.

– Vi är enormt glada över förtroendet att få förvärva Kersti och Lars fantastiska samling. Vi har inte bara ambitionen att förvalta detta inspirerande arv – utan vill utveckla det genom att göra design tillgänglig och relevant för alla, oavsett bakgrund. Älmhult har redan idag ett stort antal internationella besökare och vår investering i Möbeldesignmuseum är ett steg mot att göra orten till en viktig kunskapsnod och ledande destination för designstudier, säger Tina Petersson Lind, vd för IKEA Älmhult AB.

En%20kvinna%20med%20glas%F6gon%20st%E5r%20framf%F6r%20tre%20andra%20personer.%20Hon%20h%E5ller%20i%20en%20r%F6d%20pall.
Tina Petersson Lind, styrelseordförande och vd för IKEA Älmhult AB.

– Den här satsningen kommer att betyda oerhört mycket för Älmhult och vi ser fram emot att samarbeta för att stärka Älmhult som plats, säger Eva Ballovarre, kommunalråd i Älmhult.

Samlingen ska få en permanent plats i Älmhult

Exakt när Möbeldesignmuseum, med den publika utställningen kommer att öppna i Älmhult är ännu inte bestämt. Förvärvet genomfördes under sommaren 2024 och nu pågår arbetet för att hitta en permanent plats för den stora samlingen.

– Det känns glädjande att vår samling får en ägare med förutsättningar att utveckla museets vision – att genom temautställningar, seminarier och workshops stödja den skandinaviska möbelkulturen. IKEA tillför sin syn på inkluderande design, sitt internationella nätverk och sina resurser, vilket innebär en kraftfull nystart av museet. Närheten till Köpenhamn-Malmöregionen ger samlingen en breddad publik, säger Lars Bülow, formgivare, designentreprenör och medgrundare av Möbeldesignmuseum.

En%20man%20och%20en%20kvinna%20st%E5r%20framf%F6r%20lagerhyllor%20med%20m%F6bler.%20Kvinnan%20st%E5r%20med%20armarna%20i%20kors.
Lars Bülow & Kersti Sandin, grundare av och ägare till Möbeldesignmuseum.

– Möbeldesignmuseums allra viktigaste målgrupp är arkitektur-, design- och hantverksstudenter. Vårt unika samarbete med designhögskolor, med elevutställningar, föreläsningar och matchmaking-aktiviteter är ett grundmurat koncept som IKEA nu kommer att ta vidare ut i världen. Det har varit avgörande för oss i den här överlåtelsen att fokus fortsatt ligger på kunskapsutveckling, säger Kersti Sandin, arkitekt, designforskare och medgrundare av Möbeldesignmuseum.

Stärker Älmhult som designdestination

Satsningen är en del av en större ambition att stärka Älmhult som designdestination. IKEA driver sedan tidigare IKEA Museum i Älmhult, där man kan besöka utställningar om både Småland och Ingvar Kamprad, samt ta del av möbeldesign och formgivning från IKEA genom tiderna. Genom etableringen av Möbeldesignmuseum, som fristående verksamhet utanför IKEA Museum, breddas möjligheten att både lära sig och inspireras av den internationella designhistorien.

– Vår ambition är att Älmhult ska spela en viktig roll i att erbjuda unika förutsättningar för framtidens lärande inom möbeldesign – hur man skapar välgjorda produkter som berör, fyller ett genomtänkt ändamål och uppskattas i vardagen. Genom förvärvet av Möbeldesignmuseum tillgängliggör vi nu en ovärderlig designskatt för studenter och den intresserade allmänheten, säger Johan Ejdemo, Global Co-head of Design på IKEA.

En kvinna med glasögon står framför tre andra personer. Hon håller i en röd pall.
Tina Petersson Lind, styrelseordförande och vd för IKEA Älmhult AB.
Fyra personer står bredvid varandra. En av personerna håller i en trästol.
En man och en kvinna står framför lagerhyllor med möbler. Kvinnan står med armarna i kors.
Lars Bülow & Kersti Sandin, grundare av och ägare till Möbeldesignmuseum.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Andra upplagan av MÄVINN – livfulla produkter som skapar jobb22.8.2024 11:01:00 CEST | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA den andra upplagan av kollektionen MÄVINN för att bygga vidare på satsningen på socialt entreprenörskap. Med MÄVINN samarbetar IKEA med sociala företag i Sydostasien och hyllar lokalt hantverk, samtidigt som det skapar jobb och utbildning för kvinnor och marginaliserade grupper. Var och en av de 17 unika, handgjorda produkterna berättar en historia om kulturarv och stärker de hantverkare som skapat dem.

IKEA återkallar vissa VARMFRONT portabel batteriladdare på grund av brandrisk17.7.2024 08:00:04 CEST | Pressmeddelande

IKEA uppmanar alla kunder som äger en VARMFRONT portabel batteriladdare 10 400 mAh (modellnummer E2038) med datumstämpel (ååww) 2313, 2316, 2318 eller 2319, eller en VARMFRONT portabel batteriladdare 5 200 mAh (modellnummer E2037) med datumstämpel (ååww) 2318, 2319 eller 2322, att omedelbart sluta använda den och kontakta IKEA för en ersättningsprodukt eller full återbetalning.