Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
![](/data/images/public/3235444/3560805/099ad201-9106-48cd-b8ab-6f8f1b1c33de-w_720.png)
Kalenderkorrigeringen för juni uppgick till -1,6 procent, vilket betyder att den kalenderkorrigerade utvecklingstakten uppskattas till 3,1 procent.
- Midsommar är en stor försäljningshögtid för dagligvaruaktörerna. I snitt konsumerar hushållen 15 procent mer dagligvaror under midsommarveckan jämfört med en vanlig vecka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i juni till 1,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln uppvisade nolltillväxt under månaden. Hemleverans minskade med 3,8 procent och upphämtning i butik ökade med 4,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 3,6 procent.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets andra kvartal uppgick till 2,2 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 2,1 procent i fysisk butik och med 5,0 procent i e-handeln.
- Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var lägre och mer stabil under det andra kvartalet än under föregående perioder. Kvartalet har också präglats av en övergripande lägre och mer stabil prisutvecklingstakt än tidigare, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten för det andra kvartalet beräknas till -1,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,3* procent.
Dagligvaruindex för juli publiceras 16 augusti.
Q2 2024 |
Juni 2024 |
|
Total försäljning |
+2,2% |
+1,4% |
Butiksförsäljning |
+2,1% |
+1,5% |
E-handelsförsäljning |
+5,0% |
0,0% |
E-handel med hemleverans |
+3,0% |
-3,8% |
E-handel med upphämtning i butik |
+7,6% |
+4,8% |
E-handelsandel |
4,1% |
3,6% |
Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.
* Avrundat med en decimal.
För ytterligare frågor kontakta:
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Länkar
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande
- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede
FAKTA OM MATEN: Kampen om köpkraften18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Positiv försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i maj18.6.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under maj 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) maj 202414.6.2024 09:34:12 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i maj var 3,7 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är lägre än i april. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,5 procent, vilket fortsatt är betydligt lägre än den övergripande inflationen. Trenden med en stabilisering på en lägre prisnivå håller i sig, vi verkar ha lämnat de kraftiga matprisökningarna bakom oss. Men det är viktigt att komma ihåg att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft , säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Svensk Dagligvaruhandel förstärker inom näringspolitik och kommunikation10.6.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt arbete inom näringspolitik och kommunikation och anställer näringspolitisk expert. Det är Oscar Almqvist, han kommer närmast från konsultbolaget New Republic, som tillträder den nya rollen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum