Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Dagligvaruindex
Dagligvaruindex

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker på årstakt uppgick i september till 2,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 0,3 procent. Kalendereffekten för september beräknas till -1,6 procent, vilket beror på att månaden innehöll två helgdagar färre i år än i fjol. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,9 procent.  

 - Prisutvecklingstakten för livsmedel börjar stabiliseras på en lägre nivå, men prisnivån i sig är fortsatt betydligt högre än före perioden med hög inflation, till följd av att kostnadsnivåerna i hela livsmedelskedjan är på betydligt högre nivåer. Det kommer att dröja innan hushållens köpkraft återhämtar sig, men försäljningsutvecklingen tyder på att man börjat anpassat sig till den nya situationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i september till 2,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 5,7 procent. Hemleverans ökade med 5,2 procent och upphämtning i butik ökade med 6,5 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i september till 4,4 procent.

 - E-handelsförsäljningen ökade under det tredje kvartalet och har därmed uppvisat tillväxt fyra kvartal i rad. Hittills i år uppgår e-handelsandelen till 4,1 procent av den totala försäljningen, vilket är i paritet med 2023, avslutar Karin Brynell. 

Den totala försäljningsutvecklingen under årets tredje kvartal uppgick till 3,6 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 3,5 procent i fysisk butik och med 7,5 procent i e-handeln.

Kalendereffekten beräknas till -0,1 procent för det tredje kvartalet och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,7 procent.

Q3 2024

September 2024

Total försäljning

3,6%

2,4%

Butiksförsäljning

3,5%

2,2%

E-handelsförsäljning

7,5%

5,7%

E-handel med hemleverans

4,6%

5,2%

E-handel med upphämtning i butik

11,4%

6,5%

E-handelsandel

3,7%

4,4%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.

Dagligvaruindex för oktober publiceras 15 november.

Idag, onsdag den 16 oktober, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 – Hur förändrat är konsumenternas köpbeteende?  Följ sändningen här

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 070-975 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070-840 52 63

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i april16.5.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april månad.

Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye