Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 2024
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
- Dave & Jon’s Dadlar har lyckats ompositionera en så traditionell produkt som dadlar. Vem hade kunnat tro att dadlar skulle kunna konkurrera med chokladbollar och surisar. Det växande sortimentet syns överallt och juryn har imponerats av produktens snabba distributions-uppbyggnad. Detta är ett fantastiskt exempel på innovation och nytänkande, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.
Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Dave & Jon’s Dadlar exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom får Famora Foods 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.
- Det är en otroligt stor ära att få ta emot priset för årets daglivara. Det gör oss ännu mer motiverade att utveckla nya och innovativa produkter som kan ta marknaden med storm! Tusen tack från hela teamet på Famora Foods, säger David Orang, vd Famora Foods.
Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm. Juryn ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2022. Därefter har en digital omröstning genomförts där medlemmar hos DLF och Svensk Dagligvaruhandel deltagit. Priset har delats ut sedan 2006.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Är priset verkligen allt?13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett stort fokus har legat på matpriser de senaste åren. Men mervärden som kvalitet, hållbarhet och ursprung spelar fortfarande en viktig roll i konsumenternas beslut, det visar en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september16.10.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?18.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln i augusti17.9.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,4 procent under augusti 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum