Svensk Dagligvaruhandel

FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?

Dela

Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.

Svensk Dagligvaruhandel publicerar idag sin senaste rapport i serien Fakta om maten, som undersöker hur de senaste årens oroliga marknadsförhållanden har påverkat matpriser och konsumenters köpkraft i Sverige och övriga Europa.

Rapporten visar att svenska konsumenter, liksom övriga européer, fått känna av betydande prisökningar de senaste åren. Bara under 2023 ökade livsmedelspriserna i Sverige med 12,1 procent. Under 2024 har prisökningstakten gått ner och troligtvis kommer vi att se lägre ökningstakt de kommande åren.

null

Europeisk statistik visar att Sveriges situation inte är unik. Den svenska prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker ligger i paritet med den generella utvecklingstakten i EU. Stigande kostnader för insatsvaror, kriget i Ukraina, och störningar i leveranskedjorna har bidragit till att driva upp matpriserna i hela Europa. I Sverige har även faktorer som en försvagad valuta och höjda arbetsgivaravgifter för unga spätt på utvecklingen.

- Svenska konsumenter har drabbats hårt av prisökningarna, liksom konsumenter i övriga Europa. Hela europeiska marknaden har påverkats av en orolig omvärld. Svenska livsmedelspriser är dock fortsatt på en konkurrenskraftig nivå i jämförelse med Norden och liknande europeiska länder, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Europeiska konsumenters köpkraft har urholkats och pengarna räcker till färre varor i dag än för tre år sen. Maten har blivit dyrare, både i Sverige och resten av Europa. Samtidigt visar rapporten att den svenska prisnivån för livsmedel och alkoholfria drycker år 2023 till och med är lägre än i jämförbara europeiska länder, inklusive Tyskland, Frankrike och våra nordiska grannländer.

null

Rapporten "Är maten dyr i Sverige?" finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.

Igår, tisdag den 17 september, anordnade Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium – Vart tar pengarna egentligen vägen? – där rapporten presenterades. Se webbinariet i efterhand här.

Om rapportserien Fakta om maten

Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.

Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Läs tidigare publicerade rapporter här.

För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Kontakter

Dokument

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Stor produktbredd bland finalisterna i Årets Dagligvara 202421.8.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

I en period som präglats av historiskt hög inflation och stigande matpriser har det varit extra utmanande för nylanserade produkter. Trots detta har årets tre nominerade produkter lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juli 202414.8.2024 10:03:52 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juli var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), samma som för juni. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. Vi har sen årsskiftet haft en lägre prisökningstakt på livsmedel, tack vare avtagande kostnadsökningar på inköp och omkostnader. Men vi befinner oss fortsatt på en hög prisnivå och hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye