FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.
Svensk Dagligvaruhandel publicerar idag sin senaste rapport i serien Fakta om maten, som undersöker hur de senaste årens oroliga marknadsförhållanden har påverkat matpriser och konsumenters köpkraft i Sverige och övriga Europa.
Rapporten visar att svenska konsumenter, liksom övriga européer, fått känna av betydande prisökningar de senaste åren. Bara under 2023 ökade livsmedelspriserna i Sverige med 12,1 procent. Under 2024 har prisökningstakten gått ner och troligtvis kommer vi att se lägre ökningstakt de kommande åren.
Europeisk statistik visar att Sveriges situation inte är unik. Den svenska prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker ligger i paritet med den generella utvecklingstakten i EU. Stigande kostnader för insatsvaror, kriget i Ukraina, och störningar i leveranskedjorna har bidragit till att driva upp matpriserna i hela Europa. I Sverige har även faktorer som en försvagad valuta och höjda arbetsgivaravgifter för unga spätt på utvecklingen.
- Svenska konsumenter har drabbats hårt av prisökningarna, liksom konsumenter i övriga Europa. Hela europeiska marknaden har påverkats av en orolig omvärld. Svenska livsmedelspriser är dock fortsatt på en konkurrenskraftig nivå i jämförelse med Norden och liknande europeiska länder, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Europeiska konsumenters köpkraft har urholkats och pengarna räcker till färre varor i dag än för tre år sen. Maten har blivit dyrare, både i Sverige och resten av Europa. Samtidigt visar rapporten att den svenska prisnivån för livsmedel och alkoholfria drycker år 2023 till och med är lägre än i jämförbara europeiska länder, inklusive Tyskland, Frankrike och våra nordiska grannländer.
Rapporten "Är maten dyr i Sverige?" finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Igår, tisdag den 17 september, anordnade Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium – Vart tar pengarna egentligen vägen? – där rapporten presenterades. Se webbinariet i efterhand här.
Om rapportserien Fakta om maten
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.
Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Läs tidigare publicerade rapporter här.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel föreslår regelförenklingar till Livsmedelsverket21.1.2025 08:52:14 CET | Pressmeddelande
Livsmedelsverket har riktat en enkät till företag om prioriterade regelförenklingar, som ett led i ett regeringsuppdrag. Nu har Svensk Dagligvaruhandel lämnat in sina förslag till myndigheten. Livsmedelsverkets metod är ett utmärkt exempel för övriga myndigheter som har i uppdrag att minska företags regelbörda.
Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 202417.1.2025 06:25:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2024 hade frukt och grönsaker en positiv volymutveckling på 4,5 procent. Sedan Dagligvaruindex Frukt & Grönt lanserades 2021 har dock volymminskningen varit ett faktum. Konsumtionen har mellan 2021 och 2024 minskat med 5,9 procent.
Fortsatt positiv utveckling för dagligvaruhandeln under slutet av året16.1.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under december 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) december 202415.1.2025 09:06:55 CET | Pressmeddelande
Inflationen i december var 0,8 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI). Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker i december uppgick till 1,7 procent. Det är fortfarande på en stabilt låg nivå, men något högre än den övergripande inflationen. Vi ser att volymerna under året har börjat återhämta sig i dagligvaruhandeln, vilket är ett tecken på att konsumenterna har börjat anpassa sig till den nya prisnivån som speglar det högre kostnadsläget vi har genom hela livsmedelskedjan, kommenterar Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln under november18.12.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under november 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum