Svensk Dagligvaruhandel

Stor produktbredd bland finalisterna i Årets Dagligvara 2024

Dela

I en period som präglats av historiskt hög inflation och stigande matpriser har det varit extra utmanande för nylanserade produkter. Trots detta har årets tre nominerade produkter lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar
De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Tidigare år har finalisterna ofta haft en tydlig gemensam trend, så är det inte i år. I år står var och en av de nominerade produkterna för var sin trend. De nominerade är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar.

 - Att förändra ett kundbeteende, att flytta en konsument till en ny produkt i butikshyllan, kräver mycket. Och ännu mer i tider då konsumenterna har en mer ansträngd ekonomi. Men det är precis vad bra innovationer gör, de ser till att det händer. Därför spelar detta pris en viktig roll och det är en viktig signal till de leverantörer som vågar satsa, säger Karin Brynell, juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 9 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. För att bli nominerad ska produkten ha lanserats under 2022. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och nya konsumentbehov. Dessutom noteras om det finns tydliga sorteringsanvisningar för förpackningen för att bidra till högre återvinning.


Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln och NielsenIQ. I år dessutom med en studentröst från Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av kvantitativa försäljningsdata. Priset har delats ut sedan 2006. För ytterligare information om priset, kriterier och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/


För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070 840 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juli 202414.8.2024 10:03:52 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juli var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), samma som för juni. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. Vi har sen årsskiftet haft en lägre prisökningstakt på livsmedel, tack vare avtagande kostnadsökningar på inköp och omkostnader. Men vi befinner oss fortsatt på en hög prisnivå och hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande

- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye