Länstrafiken Kronoberg

Förändringar i stads- och regiontrafiken när Länstrafiken Kronoberg byter tidtabell

Den 19 augusti byter Länstrafiken Kronoberg tidtabell för stads- och regionbussar. Sammanslagning av linjer, nya körvägar och justerade tider är några av förändringarna som görs i samband med tidtabellsskiftet.

En familj med barn väntar på en buss vid en busshållplats.
Den 19 augusti blir det en del förändringar i stads- och regiontrafiken i Kronoberg.

-Bästa sättet att få uppdaterade tider och avgångar är att använda vår reseapp eller reseplaneraren på vår hemsida, eftersom många ändringar har införts, säger Patrik Söderqvist, trafikchef på Länstrafiken Kronoberg. Han påminner alla resenärer om att kontrollera sina vanliga resor för att undvika eventuella överraskningar.

Några av de förändringar som börjar gälla den 19 augusti är:

• Linje 157 och 857 slås ihop

På sträckan mellan Älmhult och Ljungby slås linje 157 och 857 ihop till linje 157. Antalet turer är oförändrade men tiderna har justerats.

– Vi tror att det blir tydligare för resenärerna med en linje. Dessutom kan alla som reser på sträckan åka med samtliga avgångar, menar trafikchef Patrik Söderqvist.

• Ny hållplats vid Nylanda industriområde

För att möjliggöra pendling till det växande industriområdet Nylanda nordväst om Växjö, finns en ny hållplats på området som heter Gullhallavägen. Den nya hållplatsen trafikeras under de vanligaste pendlingstiderna av linje 142 som kör mellan Växjö och Moheda.

• Bättre pendlingsmöjligheter i Markaryds kommun

En annan nyhet för pendlare är att det blir en ny avgångstid på linje 150 mellan Markaryd-Traryd. Turen är lagd så det blir möjligt att ta anslutande Pågatåg mot Hässleholm.

• Skolturer mellan Ryd och Tingsryd förstärks

I Tingsryd kommun förstärker Länstrafiken Kronoberg trafiken till Tingsryd från Ryd med linje 361 i samband med att högstadiet i Ryd läggs ner.

• Ny körväg till och från Skruv

Samtliga avgångar med linje 219 till Skruv kommer att gå via Slätthult. Till Lessebo kör bussen via Åkerby och Ljuder. Platserna som är kända från Vilhelm Mobergs romaner lockar många turister.

- Förutom utökade pendlingsmöjligheter för invånarna blir det enklare för besökare att upptäcka området på ett hållbart sätt, menar Patrik Söderqvist.

• Nya hållplatslägen i Växjö stadstrafik

I Växjö stadstrafik får linje 7 mot Vikaholm och linje 9 mot Bredvik nya hållplatslägen vid Växjö station. Förändringarna gör busstrafiken genom centrum mer effektiv och restiden blir lite kortare.

Mer information om nyheterna och förändringarna i tidtabellen finns på lanstrafikenkron.se/ny-tidtabell-19-augusti.

Kontakter

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Följ Länstrafiken Kronoberg

Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget12.1.2024 11:10:18 CET | Pressmeddelande

Den 10 december övertog trafikföretaget Connect Bus uppdraget att utföra linjetrafiken i Kronoberg. Starten av det 12-åriga avtalet har kantats av uppstartsproblem som drabbat resenärerna. Åtgärderna som Länstrafiken Kronoberg tillsammans med Connect Bus vidtagit för att komma tillrätta med problemen som uppstod i samband med uppstarten av det nya trafikavtalet ger nu effekt och ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade att genomföras framöver vilket innebär att länstrafiken nu lämnar stabsläget.