Carl Eklund är klar för final i U21-VM i bowling

Carl Eklund är klar för final i singel i U21-VM. Eklund stod för en stark vändning i semifinalen och besegrade Junghun Bae, Sydkorea, med 2-1 i serier. Eklund har chans att försvara singelguldet från U21-VM 2022 och i finalen på torsdag ställs han mot Paul Purps, Tyskland.
– Det vore väldigt häftigt att kunna försvara guldet, säger Carl Eklund.

Carl Eklund är vidare till final i singel i U21-VM. Han har därmed chans att försvara guldet från 2022. Foto: Svensk Bowlingförbundet

Sverige har säkrat sin första medalj i U21-VM i Incheon, Sydkorea, genom Carl Eklund. Det blev en spännande förmiddag i Fiesta Bowling Centre där den regerande U21-världsmästaren fick kämpa hårt för finalplatsen. Carl Eklund stod för flera fina serier i matchspelet men inför den sista matchen hade han ändå två förluster i bagaget och befann sig på delad tredjeplats i grupp B med 12 poäng. Han hade tre pinnar upp Dayia Saito, Japan, och Ben Pettit, Nya Zeeland, som just då låg på delad förstaplats tillika semifinalplats. Eklund hade det dock i egna händer att kunna ordna en skiljeserie då han ställdes mot just ettan Dayia Saito i den avslutande matchen i gruppen. Carl Eklund stod för en stark insats och vann den sjunde matchen med 245-200. En avgörande roll-off (skiljeserie) väntade mellan honom och Saito och med vind i ryggen så kunde inget stoppa Eklund i skiljeserien. Han vann den med 246-212 och var klar för semifinal.
– Det var gott att jag kunde komma tillbaka i matchspelet och fixa en semifinalplats. Jag visste förutsättningarna att om jag bara vann de två sista matcherna så skulle jag minst få en roll-off. Det gick vägen och i roll-off-matchen kändes det som att jag hade ett mentalt övertag på Saito och att jag hade bra koll på det, säger Carl Eklund.

I semifinalen väntade Junghun Bae, från Sydkorea. Det blev en rafflande och välspelad semifinal. Hemmaspelaren vann den första serien med 257-248. Men Eklund kom tillbaka och storspelade i den andra serien där han vann med 279-247. Eklund tog sedan hem den tredje och avgörande serien med 215-186 och är klar för singelfinal i U21-VM.
– Det är nog den mest välspelade semifinalen jag har spelat. Han gjorde det väldigt bra men jag kände att jag hade ett fint läge och vi fick till en bra plan i andra serien där jag flyttade ut lite i spelet. Det gav fin effekt då jag slog 279 i andra och i den tredje serien kändes det rätt så säkert, säger Carl Eklund.

Carl Eklund har därmed chans att försvara guldet från U21-VM i Helsingborg 2022 och i singelfinalen ställs han mot Paul Purps, Tyskland. Finalen spelas på torsdag den 18 juli kl 04.10 svensk tid.
– Det är skönt att vara i final och det är det jag kom hit för. Jag vill försvara guldet i singel och dubbel från förra mästerskapet samt nå ännu bättre i de andra tävlingsdistanserna.
Vad tror du om finalen mot Paul Purps?
– Det blir nog minst lika tufft som i semifinalen. Han är duktig så jag behöver steppa upp. Det skulle vara coolt om jag lyckas vinna guldet igen.

Carl Eklund hoppas att hans finalplats kan ge en boost till hela det svenska laget.
– Igår hade flera i laget tyvärr lite stolpe ut och det var gott att vi vann en roll-off idag efter att Nora förlorade i en igår i matchspelet. Det kan förhoppningsvis ge ett lyft till hela laget.

Förbundskapten Robert Andersson berömmer Carl Eklunds insats.
– Carl har gjort det fantastiskt bra idag. Han har otrolig energi och viljan att vinna är stor. Han spelade jättebra i matchspelet och trots 15 poäng så hamnade vi återigen i en roll-off. Det var väldigt skönt att vi drog det längsta strået idag. Jag förstod sedan att det skulle bli en bra semifinal då Carl och Junghun Bae var de som haft överlägset högst snitt idag. Det var otroligt starkt hur Carl hängde i och fortsatte att strika i semifinalen. I den tredje serien blev banan lite svårare och Carl kunde ta hem det.

Efter Carl Eklunds semifinal drog dubbelspelet igång i mästerskapet. Elin Bergqvist och Nicole Layrisse kom på 18:e plats i tjejernas dubbelkval, squad 1. Just nu spelar Alex Joki och Robin Noberg i killarnas squad 1. Imorgon kl 02.00 (svensk tid) är det dags för Maja Engberg och Nora Johansson i tjejernas squad 2. Kl 06.00 intar de regerande U21-världsmästarna Carl Eklund och Robin Ilhammar banorna. De åtta främsta lagen i respektive klass går vidare till matchspelet.

Sveriges lag vid U21-VM

Tjejer
Elin Bergqvist, 16 år, Spader Dam, Helsingborg
Maja Engberg, 19 år, Team X-Calibur BK, Partille