Porsche

Porsche fördubblar modellutbudet av sin elektriska SUV Macan

Dela

Porsche lanserar nu ytterligare två versioner av sin första helt elektriska SUV. Den bakhjulsdrivna modellen Macan är extremt effektiv och har en WLTP-räckvidd på upp till 641 kilometer. Macan 4S har en effekt på upp till 380 kW (516 hk) och placerar sig i den kraftfullare änden av modellprogrammet. Ett nytt Offroad Design-paket erbjuds nu också för samtliga versioner. Dessutom har modellerna fått en omfattande uppdatering av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.

Porsche har fördubblat modellutbudet för sin första helt eldrivna SUV. Medan fokus för den bakhjulsdrivna Macan främst är hög effektivitet och räckvidd kommer nya Macan 4S att fylla gapet mellan Macan 4 och Macan Turbo. Precis som de modeller som introducerades i början av 2024 är 4S utrustad med det elektroniskt styrda Porsche Traction Management (ePTM), som fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxeln cirka fem gånger snabbare än en konventionell fyrhjulsdrift.

Macan: 100 kWh-batteri och högeffektiv effektelektronik

Den nya bakhjulsdrivna modellen Macan får liksom övriga modeller sin energi från ett högvoltsbatteri med ett bruttoenergiinnehåll på 100 kWh. Framdrivningen sker uteslutande via en likadan bakaxelmotor som används i Macan 4, med en diameter på 210 millimeter, en aktiv längd på 200 mm och en effekt på 250 kW (340 hk). Elmotorn har en 480 A pulsomvandlare (PWR) där det högeffektiva halvledarmaterialet kiselkarbid (SiC) används för att ge högre verkningsgrad. Det minskar switchförlusterna i PWR avsevärt och möjliggör högre switchfrekvenser. I kombination med Launch Control har Macan en boost-effekt på upp till 265 kW (360 hk) och ett maximalt vridmoment på 563 Nm. Från stillastående når bilen 100 km/h på 5,7 sekunder och har en topphastighet på 220 km/h. Eftersom Macan inte har fyrhjulsdrift är den 110 kilo lättare än Macan 4 och kräver därför mindre el för framdrivning. Det ger en kombinerad WLTP-räckvidd på upp till 641 km.

Macan 4S: kraftfulla elmotorer och PASM som standard

Macan 4S har en ny bakaxelmotor och en kraftfull 600 A SiC-pulsomriktare. Elmotorn har en diameter på 230 millimeter och en aktiv längd på 150 millimeter. Tillsammans med framaxelmotorn, som även används i Macan 4 och Turbo, ger detta en systemeffekt på 330 kW (448 hk) med en kort effektökning på upp till 380 kW (516 hk). Med Launch Control är det maximala vridmomentet 820 Nm. Prestandavärdena är lika imponerande: Med Launch Control accelererar Macan 4S från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och har en topphastighet på 240 km/h. Den har en kombinerad WLTP-räckvidd på upp till 606 km. Macan 4S är som standard utrustad med elektronisk dämpningskontroll, Porsche Active Suspension Management (PASM). Tillval som adaptiv luftfjädring med nivåreglering och höjdinställning, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) och bakaxelstyrning gör att chassit kan optimeras ytterligare för ökad prestanda och komfort.

De två nya modellerna har alla egenskaper hos andra generationen av Macan, inklusive den progressiva, tidlösa designen med räckviddsoptimerad aerodynamik (cw = 0,25). 800-voltsarkitekturen hos Premium Platform Electric (PPE) möjliggör en DC-laddeffekt på upp till 270 kW. Högvoltsbatteriet kan laddas från 10 till 80 procent på ca 21 minuter vid en snabbladdningsstation med tillräckligt hög effekt.

Ny färg, nya fälgar, nytt Offroad Design-paket

En ny exteriörfärg, Slate Grey Neo, finns nu tillgänglig för alla Macan-modeller. En 20” Macan S-fälg har lagts till i fälgportföljen. Som tillval finns även ett nytt Offroad Design-paket för alla modeller, vilket gör Macan ännu mer användbar i vardagen. Ojämna vägar och särskilt branta uppförs- och nedförsbackar bemästras ännu lättare än tidigare. Den ändrade geometrin hos den främre stötfångaren har ökat rampvinkeln till upp till 17,4 grader beroende på modell (med luftfjädring på en särskilt höjd nivå). I kombination med den adaptiva luftfjädringen ökar Offroad Design-paketet markfrigången med 10 mm till 195 mm i normalläget.

Porsche erbjuder paketet i två färger: Vesuvius Grey och i exteriörfärgen. Stötfångare fram, sidokjolar, diffusorer och takreling lackeras därefter. Matchande 21” terrängdesignfälgar i Vesuvius Grey erbjuds också. För kunder som väljer Offroad Design-paketet i bilens exteriörfärg lackeras även bilens sideblades i samma kulör. Takrelingen kan beställas i svart, silver eller Turbonite (endast Turbo).

Till Macan, Macan 4 och Macan 4S finns även terrängstötfångaren fram med inlägg i Vesuvius Grey separat, vilket ökar rampvinkeln på samma sätt som med Offroad Design-paketet.

Porsche Driver Experience med ny design och nya funktioner

Med elektrifieringen av Macan har Porsche introducerat ett helt nytt display- och kontrollkoncept i sin framgångsrika SUV-modell. Porsche Driver Experience erbjuder en blandning av digitala och analoga element. Här ingår bland annat ett kombiinstrument med 12,6” välvd display, en 10,9” passagerardisplay, tillvalet Head Up Display med augmented reality-teknik och panelbelysning med kommunikationsljus. Porsche har ännu en gång helt uppgraderat skärmarnas design för alla Macan-modeller. Designen inkluderar nu en emotionellt välkomnande ljusanimation, en uppdaterad modern look och den nya Themes-appen, som med sina 12 olika färger kan användas för att anpassa bakgrundsfärgen på displayerna och panelbelysningen till bilens exteriörfärg.

De två nya Macan-modellerna kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 940 000 kronor för Macan och 1 050 000 kronor för Macan 4S.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värden finns fr.o.m. den 1 januari 2023 inte längre tillgängliga för nya fordon och kan därför inte tillhandahållas.

Macan
Elektrisk förbrukning blandad körning: 19,8 – 17,0 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)

Macan 4
Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,1 – 17,9 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)

Macan 4S
Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,7 – 17,7 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)

Macan Turbo
Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,7 – 18,8 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)

Kontakter

Bilder

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.

Porsche för utmanande racerbanor och kurviga landsvägar – nya 911 GT3 och 911 GT3 Touring18.10.2024 18:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan lanseringen 1999 erbjuder Porsche 911 GT3 den ultimata kombinationen av racinggener och vardagsfunktionalitet. För att markera 25-årsjubileet lanseras för första gången modellen i två olika versioner på en gång: som en tydligt banfokuserad version med fast monterad bakvinge och som en mer diskret version i Touring-utförande. Med skräddarsydda paket och innovativa tillval kan de båda GT3-versionerna anpassas ytterligare efter kundens smak och bilens avsedda användningsområde.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye