Porsche fördubblar modellutbudet av sin elektriska SUV Macan
Porsche lanserar nu ytterligare två versioner av sin första helt elektriska SUV. Den bakhjulsdrivna modellen Macan är extremt effektiv och har en WLTP-räckvidd på upp till 641 kilometer. Macan 4S har en effekt på upp till 380 kW (516 hk) och placerar sig i den kraftfullare änden av modellprogrammet. Ett nytt Offroad Design-paket erbjuds nu också för samtliga versioner. Dessutom har modellerna fått en omfattande uppdatering av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.
Porsche har fördubblat modellutbudet för sin första helt eldrivna SUV. Medan fokus för den bakhjulsdrivna Macan främst är hög effektivitet och räckvidd kommer nya Macan 4S att fylla gapet mellan Macan 4 och Macan Turbo. Precis som de modeller som introducerades i början av 2024 är 4S utrustad med det elektroniskt styrda Porsche Traction Management (ePTM), som fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxeln cirka fem gånger snabbare än en konventionell fyrhjulsdrift.
Macan: 100 kWh-batteri och högeffektiv effektelektronik
Den nya bakhjulsdrivna modellen Macan får liksom övriga modeller sin energi från ett högvoltsbatteri med ett bruttoenergiinnehåll på 100 kWh. Framdrivningen sker uteslutande via en likadan bakaxelmotor som används i Macan 4, med en diameter på 210 millimeter, en aktiv längd på 200 mm och en effekt på 250 kW (340 hk). Elmotorn har en 480 A pulsomvandlare (PWR) där det högeffektiva halvledarmaterialet kiselkarbid (SiC) används för att ge högre verkningsgrad. Det minskar switchförlusterna i PWR avsevärt och möjliggör högre switchfrekvenser. I kombination med Launch Control har Macan en boost-effekt på upp till 265 kW (360 hk) och ett maximalt vridmoment på 563 Nm. Från stillastående når bilen 100 km/h på 5,7 sekunder och har en topphastighet på 220 km/h. Eftersom Macan inte har fyrhjulsdrift är den 110 kilo lättare än Macan 4 och kräver därför mindre el för framdrivning. Det ger en kombinerad WLTP-räckvidd på upp till 641 km.
Macan 4S: kraftfulla elmotorer och PASM som standard
Macan 4S har en ny bakaxelmotor och en kraftfull 600 A SiC-pulsomriktare. Elmotorn har en diameter på 230 millimeter och en aktiv längd på 150 millimeter. Tillsammans med framaxelmotorn, som även används i Macan 4 och Turbo, ger detta en systemeffekt på 330 kW (448 hk) med en kort effektökning på upp till 380 kW (516 hk). Med Launch Control är det maximala vridmomentet 820 Nm. Prestandavärdena är lika imponerande: Med Launch Control accelererar Macan 4S från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder och har en topphastighet på 240 km/h. Den har en kombinerad WLTP-räckvidd på upp till 606 km. Macan 4S är som standard utrustad med elektronisk dämpningskontroll, Porsche Active Suspension Management (PASM). Tillval som adaptiv luftfjädring med nivåreglering och höjdinställning, Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) och bakaxelstyrning gör att chassit kan optimeras ytterligare för ökad prestanda och komfort.
De två nya modellerna har alla egenskaper hos andra generationen av Macan, inklusive den progressiva, tidlösa designen med räckviddsoptimerad aerodynamik (cw = 0,25). 800-voltsarkitekturen hos Premium Platform Electric (PPE) möjliggör en DC-laddeffekt på upp till 270 kW. Högvoltsbatteriet kan laddas från 10 till 80 procent på ca 21 minuter vid en snabbladdningsstation med tillräckligt hög effekt.
Ny färg, nya fälgar, nytt Offroad Design-paket
En ny exteriörfärg, Slate Grey Neo, finns nu tillgänglig för alla Macan-modeller. En 20” Macan S-fälg har lagts till i fälgportföljen. Som tillval finns även ett nytt Offroad Design-paket för alla modeller, vilket gör Macan ännu mer användbar i vardagen. Ojämna vägar och särskilt branta uppförs- och nedförsbackar bemästras ännu lättare än tidigare. Den ändrade geometrin hos den främre stötfångaren har ökat rampvinkeln till upp till 17,4 grader beroende på modell (med luftfjädring på en särskilt höjd nivå). I kombination med den adaptiva luftfjädringen ökar Offroad Design-paketet markfrigången med 10 mm till 195 mm i normalläget.
Porsche erbjuder paketet i två färger: Vesuvius Grey och i exteriörfärgen. Stötfångare fram, sidokjolar, diffusorer och takreling lackeras därefter. Matchande 21” terrängdesignfälgar i Vesuvius Grey erbjuds också. För kunder som väljer Offroad Design-paketet i bilens exteriörfärg lackeras även bilens sideblades i samma kulör. Takrelingen kan beställas i svart, silver eller Turbonite (endast Turbo).
Till Macan, Macan 4 och Macan 4S finns även terrängstötfångaren fram med inlägg i Vesuvius Grey separat, vilket ökar rampvinkeln på samma sätt som med Offroad Design-paketet.
Porsche Driver Experience med ny design och nya funktioner
Med elektrifieringen av Macan har Porsche introducerat ett helt nytt display- och kontrollkoncept i sin framgångsrika SUV-modell. Porsche Driver Experience erbjuder en blandning av digitala och analoga element. Här ingår bland annat ett kombiinstrument med 12,6” välvd display, en 10,9” passagerardisplay, tillvalet Head Up Display med augmented reality-teknik och panelbelysning med kommunikationsljus. Porsche har ännu en gång helt uppgraderat skärmarnas design för alla Macan-modeller. Designen inkluderar nu en emotionellt välkomnande ljusanimation, en uppdaterad modern look och den nya Themes-appen, som med sina 12 olika färger kan användas för att anpassa bakgrundsfärgen på displayerna och panelbelysningen till bilens exteriörfärg.
De två nya Macan-modellerna kan beställas från och med nu. Priserna inklusive moms börjar på 940 000 kronor för Macan och 1 050 000 kronor för Macan 4S.
Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com
Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värden finns fr.o.m. den 1 januari 2023 inte längre tillgängliga för nya fordon och kan därför inte tillhandahållas.
Macan
Elektrisk förbrukning blandad körning: 19,8 – 17,0 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)
Macan 4
Elektrisk förbrukning blandad körning: 21,1 – 17,9 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)
Macan 4S
Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,7 – 17,7 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)
Macan Turbo
Elektrisk förbrukning blandad körning: 20,7 – 18,8 kWh/100 km (WLTP); CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km (WLTP)
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Nordens första Porsche NOW öppnar i Nacka Forum6.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i den kommande etableringen av ett nytt Porsche Center i Nacka öppnas nu Nordens första Porsche NOW i shoppingcentret Nacka Forum öster om Stockholm.
Porsche lanserar jubileumsmodell i begränsad upplaga – 911 Turbo 50 Years16.8.2024 08:06:21 CEST | Pressmeddelande
För att fira 50-årsjubileet för 911 Turbo lanserar Porsche en exklusiv jubileumsversion av sin ikoniska sportbil. 911 Turbo 50 Years kombinerar enastående prestanda och utsökta material med exklusiva designelement. Interiören och exteriören för tankarna till de historiska 911 Turbo-modellerna, som kompletteras av tidlöst eleganta och moderna designdetaljer. Som tillval finns ett Heritage Design-paket som förädlar jubileumsmodellens estetik ytterligare. Porsche har begränsat 911 Turbo 50 Years, som bygger på den senaste generationen av 911 Turbo S, till 1 974 exemplar för att hedra året då den första 911 Turbo gjorde sin debut. Unik jubileumsmodell med turbokänsla och design När den lanserades 1974 flyttade Porsche 911 Turbo av typ 930 gränserna för vad som var möjligt. Den introducerade den banbrytande turbotekniken från tävlingsbilarna 917/10 och 917/30 i en serietillverkad sportbil med överlägsna prestanda och kombinerade detta med en unik design och oöverträffad användbarhet i varda
Porsche lanserar toppmodellerna Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS18.7.2024 14:15:00 CEST | Pressmeddelande
Med Panamera Turbo S E-Hybrid och Panamera GTS lanserar Porsche två dynamiska toppmodeller. Den särskilt prestandainriktade Panamera GTS sätter nya standarder när det gäller renodlad körglädje. Turbo S E-Hybrid imponerar med allt från lyxiga köregenskaper till topprestanda på racerbana.
Porsche presenterar nya 911 Carrera och 911 Carrera GTS28.5.2024 15:15:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche har uppgraderat den ikoniska sportbilen 911 i grunden. Nya 911 Carrera GTS är den första gatlegala 911:an utrustad med ett superlätt prestandahybridsystem. Det nyutvecklade, innovativa drivsystemet med 3,6 liter cylindervolym, ger tydligt förbättrad körprestanda. 911 Carrera GTS accelererar från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder och når en topphastighet på 312 km/h. 911 Carrera kommer också att finnas tillgänglig direkt vid lanseringen av den nya modellen. Den drivs av en lätt modifierad 3,0-liters boxermotor med dubbelturbo som är kraftfullare än föregångaren. Nya 911 har också en uppdaterad design, bättre aerodynamik, uppdaterad interiör, uppgraderad standardutrustning och utökad uppkoppling. Med nylanseringen av sin ikoniska modell har Porsche moderniserat fyra av sina sex modellserier på bara några månader: Panamera, Taycan, Macan och 911. ”Vår produktportfölj är yngre än någonsin och mycket attraktiv”, säger VD Oliver Blume. ”Det ger våra kunder ännu fler anpassningsmöjli
Säsongspremiär i Porsche Carrera Cup Scandinavia – nu börjar jakten på SM-guldet 2024!2.5.2024 10:30:00 CEST | Pressmeddelande
Skandinaviens ledande racingmästerskap rivstartar säsongen 2024 på Scandinavian Raceway i Anderstorp. Förlängd SM-status, miljöanpassat bränsle och comeback till FDM Jyllandsringen i Danmark är bara några av nyheterna. Nytt för i år är också att mästerskapet når fler racingentusiaster än någonsin tidigare genom öppen livestreaming av samtliga deltävlingar. Även i år arrangeras det populära eventet Sportscar Together Day vid samtliga svenska tävlingshelger.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum