Schwedenfest i Wismar visar på tradition och gemenskap

Vänskapen med Sverige står i centrum för den 23:e Schwedenfest i Wismar, som pågår mellan den 15 och 18 augusti 2024. I år är det också premiär för en ny festöl med svensk form.

Patrick Folkersma, kreativ företagare i Wismar presenterar sin nya öl inför Sverigefestivalen; Schwedenfestbier @ P. Hersener
  • Många gäster från Skandinavien förväntas delta i detta fyradagarsfirande, säger Anica Dommning från Wismars turistbyrå. Det blir en färgstark blandning av kulinariska upplevelser och hantverk från båda länderna. Särskild vikt läggs på underhållning på torget i stadens centrum, ända ner till hamnen, med både inhemska och svenska konstnärer och uppträdande grupper.

Patrick Folkersma, företagare från Wismar, bjuder i år på en premiär – han lanserar den första Schwedenfestölen.

• Det är en Märzenöl. Namnet kommer från äldre tider då kylkedjan inte var säkerställd och öl därför inte bryggdes under sommarmånaderna, förklarar Folkersma.

Hans öl är, som alla Märzenöl, något starkare i alkoholhalt. En vanlig pilsner har cirka 5,0 volymprocent alkohol, medan Schweden-ölen har 5,6 volymprocent. Passande nog för Schwedenfest har flaskorna en blågul etikett. Idén till Wismarölet är relativt ny. Sedan maj 2023 säljer Folkersma tillsammans med sin kollega Christian Oberbeck öl från bryggeriet Wismarer Glücksbräu. ”Lyckobryggeriet” brygger än så länge sin öl utanför den gamla hansestaden Wismar.

Bryggaren Patrick Folkersma ser sitt öl som "pricken över i:et" bland de många erbjudanden som gästerna på det stora evenemanget kan förvänta sig.

• Första försäljningsdagen är på den internationella öldagen, den 2 augusti. Därför kommer det också att produceras en begränsad mängd. Han räknar med en produktion på cirka 20 000 flaskor à 0,33 liter, och priset kommer troligen att ligga på runt 3,00 euro per flaska.

Ölet finns tillgängligt i hela Wismar och i områden strax utanför, betonade Folkersma, som också säljer Wismarer Glücksschwein. Denna lyckogris finns i olika utföranden, från en cirka sex centimeter stor figur i metall till lyckomynt, nyckelringar och till och med pepparkaksformar.

Dommning berättar vidare att festligheterna är tänkta att påminna om det svenska herraväldet över staden på 1600-talet. Under trettioåriga kriget var staden ockuperad av svenska trupper och i samband med Westfaliska freden 1648 tilldelades Sverige Wismar. Stadens strategiska läge gjorde dock att den förblev en ständig tvistefråga för de nordiska makterna. Först 1903 återlämnades hansestaden slutgiltigt till Mecklenburg. Framför Baumhaus vid den gamla hamnen finns idag flera "Svenskhuvud”. Svenskhuvudena är färgglatt målade byster, som står på dykdalber i bukten vid inloppet till Wismars hamn, utanför stadsdelen Wendorf. Ett bevarat barockoriginal finns i det stadshistoriska museet (Schabbellhaus) i Wismar. Repliker kan ses på olika platser runt om i staden.

• De är ett kännetecken för staden, avslutar Dommning.

Mer information:

schwedenfest-wismar.de/programm

Den gamla hamnen i Wismar
Sverigefest i Wismar 2023, Torget i Wismar är en av de viktigaste platserna för den traditionella Schwedenfest

Hemliga tavernor i Franken och andra kulinariska guldkorn i Tyskland15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förr i tiden tömde man lador, vardagsrum eller till och med privata sovrum för att under en begränsad tid servera gästerna sina egna viner och genuin husmanskost. Idag är vinområdenas sk ”Heckenwirtschaften” en säsongsbetonad höjdpunkt för alla som gillar genuina upplevelser. Det bayerska vinområdet Franken bjuder på lysande exempel, just när det kommer till Heckenwirtschaften.

Från tung industri till kulturens vagga - okända pärlor i Sachsen-Anhalt29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Östra Tyskland är fortfarande relativt okänt bland många svenskar. Regionen Sachsen-Anhalt var under DDR-tiden mest känd för sin industri med tung produktion men har tagit ett nytt initiativ för att rensa gamla industriområden och locka besökare till några välbevarade hemligheter. Här finns många okända historiska skatter, kultur och spännande upplevelser för dagens besökare.